Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cyber Security Monitor 2022-omslag-800450

 

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de aanloop van deze oorlog een golf van ransomware over de wereld spoelde, of was dat eerder een gevolg van de ontwikkeling van coronaproof criminaliteit? Hoe dan ook kan het niemand ontgaan zijn dat het cyberdreigingsbeeld aanzienlijk is verslechterd.

Tegelijkertijd is de afhankelijkheid van IT voor bedrijven versneld toegenomen en zijn er door al die thuiswerkers een enorme hoeveelheid te beveiligen toegangspoorten tot het bedrijfsnetwerk ontstaat. Naast alle ontwikkelingen op ITgebied, gaan bedrijven ook steeds meer investeren in IoT en neemt het bewustzijn toe dat de securityrisico’s op OT-vlak steeds groter worden. In de cybersecuritymonitor biedt onafhankelijk ICT-onderzoeksbureau Pb7 Research inzicht in hoe Nederlandse bedrijven en instellingen deze uitdagingen ervaren en hoe ze erop reageren.

Pb7 doet dat in opdracht van LuteijnMedia, uitgever van Infosecurity Magazine, één van de platformen van LuteijnMedia.

Het onderzoek is financieel mogelijk gemaakt door Smile en Tesorion. Dit document geeft de analyse van Pb7 Research weer. De opdrachtgever en sponsors zijn het niet noodzakelijkerwijs eens met de gepresenteerde conclusies.

 

Download hier de Nationale Cyber Security Monitor 2022

 

Lees ook
Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1

Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Internetbetaalbaarheid en digitale overheidsdiensten scoren ondermaats