'Naam ZZP’er belangrijker dan bedrijfsnaam'

274094_h_ergb_s_gl

Het eerste wat potentiële opdrachtgevers doen is de naam van een ZZP’er googelen. Onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl laat zien dat 9 op de 10 opdrachtgevers de voorkeursselectie sterk laat afhangen van de online gevonden informatie. Een goede eerste online indruk is tegenwoordig dus één van de belangrijkste verkooptools voor een ZZP’er. Maar de meeste ZZP’ers hebben echter geen idee hoe ze hun online indruk kunnen managen. Daarom lanceert MijnOnlineIDentiteit.nl een praktische tool om ZZP’ers hierbij te helpen.

De online 'background' check naar een ZZP’er begint met het googelen van zijn of haar voor- en achternaam. Het is dus belangrijk dat wanneer een potentiële opdrachtgever googelt, deze juiste en relevante informatie vindt. Dat is best lastig, want zakelijke en privé informatie lopen vaak door elkaar op het internet. Daarnaast heeft 64% van de Nederlanders een naamgenoot, iemand met dezelfde voor- en achternaam. Hierdoor is het niet altijd duidelijk over wie de informatie gaat. Het is daarom belangrijk voor een ZZP’er om zijn eigen online indruk op basis van zijn naam te managen, omdat dit bepalend kan zijn voor nieuwe opdrachten.

“Is je eigen naam nog beschikbaar? Dan is het verstandig als ZZP’er om deze te beschermen. Dus ook wanneer je al een bedrijfswebsite hebt. ZZP’ers worden tenslotte op hun eigen voor- en achternaam gegoogeld”, aldus Martijn Barten, initiatiefnemer van MijnOnlineIDentiteit.nl.

ZZP’ers willen meer controle over online indruk

Uit het onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl blijkt ook dat veel ZZP’ers aangeven dat ze graag meer controle willen over de zoekresultaten op basis van hun voor- en achternaam. Dit is mogelijk door de eigen voor- en achternaam als domeinnaam op het internet te beschermen, omdat deze hoog scoort in de zoekresultaten.

Op deze persoonlijke URL kan een ZZP’er zichzelf vervolgens kort en bondig presenteren, laten zien wat hij of zij voor een opdrachtgever kan betekenen en verwijzen naar relevante informatie op het internet, zoals social media kanalen, portfolio of naar een bedrijfswebsite. Dit klinkt simpel, maar voor de meeste ZZP’ers is dit een ingewikkelde en kostbare klus en een eenvoudige tool bestond hier nog niet voor.

“Veel ZZP’ers zijn zich er wel van bewust dat een positieve online indruk echt verschil maakt. Maar vaak weten ZZP’ers niet hoe ze dit gemakkelijk moeten doen”, aldus Barten.

Tool om ZZP’ers te helpen zich online te profileren

MijnOnlineIDentiteit.nl heeft daarom een tool ontwikkeld om ZZP’ers te helpen zichzelf online te profileren: MijnNaamBeschermen.nl. Met deze gebruiksvriendelijke tool kunnen ZZP’ers eenvoudig en zonder technische kennis hun naam op het internet beschermen en beheren. Met de tool creëert een ZZP’er een eigen plek op het internet, presenteert zichzelf en verwijst naar relevante informatie. Zo zorgen ZZP’ers dat hun eigen naam als online verkooptool fungeert voor opdrachtgevers.

Meer over
Lees ook
Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Mobile devices hebben veel sectoren op hun kop gezet – van de reisbranche tot en met de retail – en nu is het de beurt aan recruitment. Indeed, ’s werelds grootste vacaturesite, ondervroeg ruim 760 HR-verantwoordelijken in Nederland en België over mobile recruitment. Elke organisatie die vooruit wil in de verhitte strijd om talent, moet meten waar1

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Als gevolg van recente veranderingen in wet- en regelgeving kiezen bedrijven er steeds vaker voor hun salaris- en personeelsadministratie uit te besteden. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van dienstverlener Optimo. Het bedrijf dat administratieve HR-processen optimaliseert, automatiseert en overneemt, hield het onderzoek om achter de redenen t1

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Uit onderzoek van Noties in opdracht van Fellowes blijkt dat meer dan de helft (56%) van de groeiende groep zzp’ers in Nederland last heeft van nekpijn. Zij hebben hier vaker last van dan hun collega’s in loondienst. Ook schouderpijn is een veelgehoorde ergonomische klacht bij deze eenpitters (44%). Eind 2014 telde het CBS bijna 880.000 zzp'ers in1