MKB Online Monitor: kloof tussen online consumentengedrag en inzet online door lokaal MKB in Nederland

274094_h_ergb_s_gl

Zijn ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf in staat mee te gaan met de digitalisering en dus inzet van online kanalen om zo (nieuwe) klanten te bereiken? Het antwoord op deze vraag is opvallend: MKB-ondernemers in Nederland hebben een behoorlijke digitale kloof te dichten. 

Terwijl consumenten intensief gebruik maken van online media om zich te oriënteren op producten en dienstverleners of online tot aanschaf over te gaan, lijkt het MKB in Nederland nog weinig in te spelen op de mogelijkheden die online hen biedt om (nieuwe) klanten te bereiken. Momenteel zegt slechts 29% van de MKB-ondernemers online marketing belangrijk te vinden voor hun onderneming. Daarnaast geeft 48% aan zelfs nog helemaal niets aan online marketing te doen. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2015. Dit jaarlijkse onderzoek door TNS NIPO, in opdracht van DTG, is uitgevoerd onder ruim 1.700 ondernemers uit het MKB in Nederland. Nog niet eerder is zo’n grote groep bevraagd over (online) marketing en mediabestedingen.

Voorhoede

Er is een groep ondernemers (13%) die de mogelijkheden die online biedt inmiddels wel heeft omarmd. Deze ondernemers hebben een concreet uitgewerkt plan van hun online activiteiten, kanalen en momenten waarop ze hun doelgroep willen bereiken. Meestal hebben zij daar ook budget voor gereserveerd. De ondernemers die de online voorhoede vormen, beslaan voor een groot deel bedrijven binnen het MKB met 5 tot 50 medewerkers. Ze hebben vaak een groeidoelstelling en besteden gemiddeld drie keer meer aan marketing en aan hun website.  

Niet onwelwillend

Van het MKB doet twee derde aan (online) marketing. Veruit het grootste gedeelte daarvan (70%) plant hun marketingactiviteiten echter niet en 69% reserveert daar ook geen budget voor. Een derde van het MKB doet helemaal niet aan marketing.

De helft van het MKB staat niet onwelwillend tegenover online marketing en zet deze activiteiten in wanneer daar tijd voor is en er de middelen voor zijn. Het heeft echter geen prioriteit. Een deel van deze groep houdt zich daarbij vast aan enkel de traditionele (offline) kanalen. Continuïteit van hun bedrijf waarborgen is het voornaamste doel van hun marketinginspanningen. Deze groep lijkt de echte stap naar online marketing nog te moeten gaan maken.

Inhaalslag 

Het deel van het MKB dat (online) marketingactiviteiten ontplooit, experimenteert steeds meer met verschillende online mogelijkheden zoals zoekmachineoptimalisatie (28%), adverteren op zoekmachines (11%) en op sociale media (12%), en maken actief gebruik van online klantbeoordelingen (16%). Van de ondernemers heeft 14% een bedrijfspagina op Google aangemaakt. Ondernemers blijven hierbij achter op het gedrag van hun (nieuwe) klanten. 80%* van consumenten zoekt regelmatig informatie over lokale aanbieders via Google, 90% is dagelijks actief is op sociale media en 76% maakt gebruik van klantbeoordelingen (reviews) bij de keuze voor een dienstverlener. Dit maakt de kloof tussen het consumentengedrag en het gedrag van het MKB in Nederland in één klap inzichtelijk. Voor het gros van de MKB-ondernemers is het noodzakelijk stappen te maken op het gebied van online marketing om zo in contact te komen met de huidige online georiënteerde consument én toekomstige generaties. En de digitale kloof te dichten.

Meer over
Lees ook
Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Mobile devices hebben veel sectoren op hun kop gezet – van de reisbranche tot en met de retail – en nu is het de beurt aan recruitment. Indeed, ’s werelds grootste vacaturesite, ondervroeg ruim 760 HR-verantwoordelijken in Nederland en België over mobile recruitment. Elke organisatie die vooruit wil in de verhitte strijd om talent, moet meten waar1

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Als gevolg van recente veranderingen in wet- en regelgeving kiezen bedrijven er steeds vaker voor hun salaris- en personeelsadministratie uit te besteden. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van dienstverlener Optimo. Het bedrijf dat administratieve HR-processen optimaliseert, automatiseert en overneemt, hield het onderzoek om achter de redenen t1

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Uit onderzoek van Noties in opdracht van Fellowes blijkt dat meer dan de helft (56%) van de groeiende groep zzp’ers in Nederland last heeft van nekpijn. Zij hebben hier vaker last van dan hun collega’s in loondienst. Ook schouderpijn is een veelgehoorde ergonomische klacht bij deze eenpitters (44%). Eind 2014 telde het CBS bijna 880.000 zzp'ers in1