'Mislukte innovatieprojecten kosten bedrijven gemiddeld 550.000 euro'

274094_h_ergb_s_gl

25 procent van de bedrijven wereldwijd heeft de afgelopen twee jaar tenminste een keer te maken gehad met een mislukt digitaliseringsproject. Dat blijkt uit het nieuwe verslag van Fujitsu, The Digital Transformation Pact, waarvoor 1.625 (top)managers van grote bedrijven wereldwijd zijn ondervraagd. Uit het verslag blijkt dat een mislukt (digitaal) innovatieproject, bedrijven gemiddeld 550.000 euro kost.

“Hoewel bedrijven tegenwoordig inzien dat ze technologie moeten omarmen, blijven er problemen bestaan die bijdragen tot mislukkingen met bijbehorende hoge kosten”, aldus Duncan Tait, CEO van SEVP en EMEIA-verantwoordelijke bij Fujitsu. “Om hun digitale visie te realiseren, is het daarom essentieel dat bedrijven over de juiste vaardigheden, procespartnerschappen en technologieën beschikken”. Toch denkt 71 procent van de ondervraagden op dit gebied achter te lopen op de concurrentie. Maar liefst 66 procent verwacht hierdoor in de toekomst klanten te verliezen aan concurrenten.

Verandering

Uit het verslag blijkt dat 70 procent van de ondervraagden een groot gebrek aan digitale vaardigheden binnen de eigen organisatie ervaart. Voor twee derde zijn de hoge kosten van een mislukt project echter een reden om toekomstige digitalisering uit te stellen. Dit vraagt om oplossingen; 86 procent zegt dat het vermogen om te veranderen cruciaal is om de komende vijf jaar te overleven. Daarbij maakt 71 procent van hen zich grote zorgen over het vermogen van de eigen organisatie om zich aan te passen aan nieuwe technologieën. “Omdat het ondernemingslandschap tegenwoordig snel verandert, kunnen bedrijven het zich niet veroorloven om te mislukken in hun digitale transformatie. Nu technologische veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, is het vinden van evenwicht nog nooit zo belangrijk geweest”, aldus Duncan Tait.

MAST

86 procent van de bedrijven is van plan het komende jaar technologisch te vernieuwen. Toch zegt driekwart dat projecten die zijn opgestart, geen link hebben met de overkoepelende bedrijfsstrategie. Fujitsu heeft daarom vier strategische elementen vastgesteld die cruciaal zijn voor toekomstige digitalisering: Mensen, Acties, Samenwerking en Technologie (MAST). Tait: “Technologie kan een echt keerpunt zijn, maar om digitalisering maximaal te benutten, is meer nodig dan de nieuwste snufjes. Zonder bekwame medewerkers zijn ze bijvoorbeeld nutteloos. Alleen door de essentiële onderdelen – mensen, acties, samenwerking en technologieën - met elkaar in evenwicht te brengen, kunnen organisaties duurzame vooruitgang boeken.”

Meer over
Lees ook
Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Waar klanten nu hoofdzakelijk vanuit persoonlijk contact met hun accountant inzicht krijgen in hun financiële situatie, verwachten accountants- en administratiekantoren dat dit over drie jaar vooral gebeurt via (cloud)software. Dat is een van de uitkomsten van het Exact-onderzoek naar de rol van de accountant in Nederland. Op dit moment krijgt mee1

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf medewerkers worden niet gecompenseerd door hun werkgever voor klachten aan het houding- en bewegingsapparaat door slechte ergonomische omstandigheden op het werk, thuis of op de flexplek, ook wel werkgerelateerde ergonomische klachten, zo blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Noties in opdracht van Fellowes. Dit terwijl1

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Kaseya maakt de resultaten bekend van een onderzoek naar de IT-operaties bij middelgrote organisaties. Deze uitkomsten bieden handvatten voor IT-afdelingen om succesvoller te opereren. In de studie wordt de aanpak van IT-afdelingen in snel- en langzamer groeiende ondernemingen bekeken. Daarbij vergeleek Kaseya de aanpak van de meer volwassen IT-af1