Meerderheid Nederlanders niet bang voor fake webshops

security

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie heeft in 2018 meer dan 400 fake webshops gesloten. Uit onderzoek van internetvergelijk.nl blijkt dat de meeste webshop gebruikers zich geen zorgen maken over eventuele oplichting. 82% van de onderzochte mensen zegt niet bang te zijn voor fake webshops. Een veel gehoorde opmerking is: 'Oplichting overkomt mij niet'.

Vooral de laatste weken van 2018 nam het aantal meldingen en aangiftes over fake webshops toe. Een veelgebruikte methode van webshopcriminelen is om bestaande en bekende winkelnamen te gebruiken en daar woorden aan toe te voegen. Op deze manier ogen de fake webshops authentiek en zijn ze voor de snelle kijker moeilijk van het origineel te onderscheiden.

De onderzochte mensen geven aan dat ze denken zelf duidelijk het verschil kunnen zien tussen de ‘echte’ webshops en de fake webshops. Opvallend is dat ze duidelijk aangeven dat andere mensen hier wel in kunnen trappen. Verder blijkt uit onderzoek van internetvergelijk.nl dat 74% van de onderzochte mensen verwachten dat de fake webshops voor andere gebruikers tot problemen kunnen leiden.

Cijfers die de omvang van het probleem ‘fake webshops’ onderbouwen worden onder andere afgegeven door de Consumentenbond. Volgens de Consumentenbond waren er in 2018 alleen al op de Nederlands markt rond de 30.000 foute / fake webshops, dit tegenover 90.000 eerlijke webshops. De verwachting is dat de kwaliteit van fake webshops en daarmee de schade voor consumenten door deze shops alleen maar toeneemt.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1