Maersk bundelt krachten met Stripe om zijn internationale betalingen te vereenvoudigen

stripe

De iconische transportcontainers van gegalvaniseerd staal van Maersk zijn wereldwijd bekend. Je ziet ze op vrachtschepen, hoog op elkaar gestapeld in havens en voortgesleept door opleggers op hun reis door de hele toevoerketen.

Maersk zelf heeft ook een aardige reis afgelegd. De logistieke gigant werd in 1905 opgericht in het Deense Svendborg door zeekapitein Peter Mærsk Møller. In de loop van de 20e eeuw groeide het uit tot een van de meest waardevolle beursgenoteerde onderneming ter wereld. Het logistieke netwerk van het concern omspant momenteel 130 landen en vervoert wereldwijd voor tientallen miljarden euro’s aan goederen per jaar.

Maersk is jarenlang succesvol gebleven door te anticiperen op de ontwikkelingen en trends.  De wereld van nu lijkt nauwelijks op de wereld van toen Maersk startte. De logistieke sector heeft zich langzaam maar zeker aangepast aan ontwikkelingen en trends. Voor Maersk ligt dit anders. In een tijd waarin logistieke bedrijven vaak nog met veel papier werken, via de fax communiceren en in contant afrekenen heeft Maersk zijn economische infrastructuur gemoderniseerd, deels met de hulp van Stripe.

 

Moderniseringsstrategie van Maersk

Op een gemiddelde dag worden er wereldwijd 85 miljoen pakketten en documenten bezorgd. 80 procent van het totale handelsvolume wordt over zee getransporteerd. Ondanks deze grote (en groeiende) werklast geeft twee derde van alle logistieke bedrijven aan dat ze hun bedrijfsprocessen nog steeds moeten moderniseren om de ontwikkelingen bij te kunnen houden. Maersk zag al in de vroege jaren dat het nodig was om de infrastructuur te herzien.

“We zijn een aantal jaren geleden met dit traject begonnen; we wisten dat dit de toekomst was. We wilden onze processen moderniseren, zodat we onze klanten effectiever konden bedienen. Het doel was om het eenvoudig te maken voor klanten om hun goederen van de ene kant van de wereld naar de andere te transporteren en vooruitgang bij te houden. En dit moest met een simpele muisklik mogelijk zijn”, zegt Navneet Kapoor, chief technology & information officer bij Maersk.

In het kader van zijn moderniseringsstrategie zocht Maersk de juiste partner voor een centraal component van zijn bedrijfsprocessen: internationale betalingen. De wereldwijde betalingsactiviteiten van het concern zijn inherent complex. En aangezien de eisen ten aanzien van banken, valuta’s en voorkeursmethoden per regio verschillen, was een passe-partoutaanpak niet mogelijk. Stripe is ingeschakeld om hier verandering in te brengen.  

“We wisten dat het voor klanten belangrijk was om met ons te kunnen werken waar en wanneer zij maar wilden”, zegt Kapoor. “De ontwikkeling van een betalingssysteem dat zulke flexibiliteit bood vormde een essentieel onderdeel van de puzzel. We kwamen tot de conclusie dat Stripe over de juiste moderne infrastructuur beschikte en de juiste wereldwijde partner was voor onze doelstelling.”

Een betrouwbare partner

Voordat Maersk deze samenwerking met Stripe aanging beschikte het over een gefragmenteerd betalingslandschap met systemen van verschillende leveranciers. Het concern maakte gebruik van één leverancier voor tokenization, een andere voor de verwerking van betalingen en weer een andere voor veilige authenticatie. Werken met verschillende oplossingen die niet altijd goed op elkaar aansluiten was een heuse evenwichtskunst en zorgde voor onnodige wrijving in een toch al complexe omgeving.

Met de hulp van Stripe kon Maersk deze diverse systemen als één flexibel betalingsportal samenbrengen. Klanten kunnen nu op soepele wijze betalen via een intuïtief dashboard. Dat biedt ondersteuning voor betalingsmethoden die Maersk eerder niet kon accepteren, zoals creditcardbetalingen. Het portal is in staat om zich aan te passen aan de regionale bancaire eisen en biedt internationaal actieve klanten een lokale point-of-sale (POS)-ervaring.

“Prioriteit geven aan lokale verschillen en details is van essentieel belang om tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van onze klanten. Stripe heeft ons van meet af aan en op cruciale momenten van ondersteuning voorzien om ervoor te zorgen dat onze infrastructuur probleemloos werkt in alle markten waar we actief zijn”, zegt Kapoor. “Deze aanpak zal alleen maar belangrijker worden naarmate we onze positie als wereldwijd leider in logistiek verder uitbreiden en cementeren.”

Lees ook
Personio organiseert H.U.G. Digital 2021: het virtuele HR-event

Personio organiseert H.U.G. Digital 2021: het virtuele HR-event

Personio organiseert op 18 en 19 mei de tweede editie van H.U.G.* Digital, een van de grootste virtuele HR-events van Europa. Dit gratis live event geeft antwoorden op de belangrijkste vragen van HR over tal van onderwerpen, van hybride werkmodellen, medewerkerswelzijn en agile HR tot diversiteit, inclusie, duurzaamheid en nog veel meer.

Remote legt met SAP S/4HANA basis voor megabedrijf

Remote legt met SAP S/4HANA basis voor megabedrijf

“Zonder een goed ERP-systeem is een organisatie met een dergelijke omvang niet aan te sturen”, zegt Job van der Voort, CEO en medeoprichter van Remote. Samen met partner EY implementeert de start-up in een recordtijd SAP S/4HANA Cloud Essentials.

IKEA creëert customer experiences en communiceert productinformatie in 3D

IKEA creëert customer experiences en communiceert productinformatie in 3D

Mensen willen na het kopen van een product daar zo snel mogelijk gebruik van gaan maken. Daarom verwachten ze behalve een korte levertijd ook weinig gedoe bij het uitpakken en gebruiksklaar maken. IKEA anticipeert op deze behoefte met het creëren van customer experiences en het communiceren van 3D-modellen en assemblage-instructies. Als gasts1