'Jongeren hebben geen zin om te bellen'

Gen-Now

Onderzoek toont aan dat twee derde van de jongeren liever een voice-, video- of tekstbericht stuurt

Heb jij altijd ongebruikte belminuten over aan het einde van de maand? Je bent niet de enige. Uit onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat de meerderheid van de jongeren van 18 tot en met 30 jaar (Gen Now) liever een voice-, video- of tekstberichtje stuurt dan dat ze bellen. 38% vindt het zelfs eng om te bellen, dit tegenover maar 15% van de oudere generatie Nederlanders (31 tot en met 70 jaar). Niet zo gek dus dat ruim twee derde van de Nederlanders overweegt om alleen te bellen met data, zonder belminuten.

Uit het onderzoek blijkt dat 89% van ondervraagde jongeren hun vrienden eerder een berichtje stuurt dan dat ze bellen. Berichten beperken zich niet alleen tot tekst, jongeren geven aan dat ze onder andere regelmatig videobellen en online platformen als WhatsApp en Snapchat gebruiken in het contact met vrienden. Als er al gebeld wordt met belminuten, dan is dat eigenlijk omdat er geen wifi is, of om te bellen met ouders. Al sturen de meeste jongeren (59%) familie liever ook een bericht dan dat ze hen bellen.

Langere chat- dan belgesprekken

Jongeren wordt vaak verweten dat ze minder contact met elkaar hebben, maar deze groep communiceert juist meer dan ooit. De helft van de jongeren geeft in het onderzoek aan meer dan twee uur per dag via hun smartphone te communiceren, en dat hun app-, bericht- of chatgesprekken aanzienlijk langer zijn dan hun telefoongesprekken. Ook zitten ze in meer, en grotere, groepsgesprekken dan oudere generaties.

All you need is data

Niet zo gek dus dat jongeren grootverbruikers zijn van data. 37% van de Nederlandse jongeren geeft aan dat hun maandelijkse databundel altijd op gaat, waardoor helaas meer maand dan data overblijft. Dit tegenover maar 14% van de oudere Nederlanders. Met zo veel datagebruik is het niet verrassend dat Nederlanders ook data willen (gaan) gebruiken om te bellen. In het onderzoek geeft ruim twee derde van de Nederlanders aan te overwegen om te bellen met alleen data, zonder een vaste belbundel.

Bellen met alleen data, waarom?

  • Een kwart van de oudere Nederlanders (30 -70 jaar) belt met WhatsApp. Dus ouders bellen via WhatsApp is helemaal niet zo gek!
  • Videobellen voelt dichterbij: een kwart van de jongeren in het onderzoek vindt dat videobellen meer voelt als samenzijn.
  • Je zorgt dat je überhaupt niet voor overgebleven en ongebruikte belminuten hoeft te betalen door een ‘only data’ abonnement afsluiten. Driekwart van de jongeren geeft aan dit onnodig te vinden. Tot nu toe biedt alleen Tele2 deze optie.
  • Je kan nog meer voice memo’s sturen: Nederlandse jongeren sturen drie keer meer voice memo’s dan oudere generaties. Typen is overrated.
Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1