'Jongeren hebben geen zin om te bellen'

Gen-Now

Onderzoek toont aan dat twee derde van de jongeren liever een voice-, video- of tekstbericht stuurt

Heb jij altijd ongebruikte belminuten over aan het einde van de maand? Je bent niet de enige. Uit onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat de meerderheid van de jongeren van 18 tot en met 30 jaar (Gen Now) liever een voice-, video- of tekstberichtje stuurt dan dat ze bellen. 38% vindt het zelfs eng om te bellen, dit tegenover maar 15% van de oudere generatie Nederlanders (31 tot en met 70 jaar). Niet zo gek dus dat ruim twee derde van de Nederlanders overweegt om alleen te bellen met data, zonder belminuten.

Uit het onderzoek blijkt dat 89% van ondervraagde jongeren hun vrienden eerder een berichtje stuurt dan dat ze bellen. Berichten beperken zich niet alleen tot tekst, jongeren geven aan dat ze onder andere regelmatig videobellen en online platformen als WhatsApp en Snapchat gebruiken in het contact met vrienden. Als er al gebeld wordt met belminuten, dan is dat eigenlijk omdat er geen wifi is, of om te bellen met ouders. Al sturen de meeste jongeren (59%) familie liever ook een bericht dan dat ze hen bellen.

Langere chat- dan belgesprekken

Jongeren wordt vaak verweten dat ze minder contact met elkaar hebben, maar deze groep communiceert juist meer dan ooit. De helft van de jongeren geeft in het onderzoek aan meer dan twee uur per dag via hun smartphone te communiceren, en dat hun app-, bericht- of chatgesprekken aanzienlijk langer zijn dan hun telefoongesprekken. Ook zitten ze in meer, en grotere, groepsgesprekken dan oudere generaties.

All you need is data

Niet zo gek dus dat jongeren grootverbruikers zijn van data. 37% van de Nederlandse jongeren geeft aan dat hun maandelijkse databundel altijd op gaat, waardoor helaas meer maand dan data overblijft. Dit tegenover maar 14% van de oudere Nederlanders. Met zo veel datagebruik is het niet verrassend dat Nederlanders ook data willen (gaan) gebruiken om te bellen. In het onderzoek geeft ruim twee derde van de Nederlanders aan te overwegen om te bellen met alleen data, zonder een vaste belbundel.

Bellen met alleen data, waarom?

  • Een kwart van de oudere Nederlanders (30 -70 jaar) belt met WhatsApp. Dus ouders bellen via WhatsApp is helemaal niet zo gek!
  • Videobellen voelt dichterbij: een kwart van de jongeren in het onderzoek vindt dat videobellen meer voelt als samenzijn.
  • Je zorgt dat je überhaupt niet voor overgebleven en ongebruikte belminuten hoeft te betalen door een ‘only data’ abonnement afsluiten. Driekwart van de jongeren geeft aan dit onnodig te vinden. Tot nu toe biedt alleen Tele2 deze optie.
  • Je kan nog meer voice memo’s sturen: Nederlandse jongeren sturen drie keer meer voice memo’s dan oudere generaties. Typen is overrated.
Meer over
Lees ook
PwC: 2014 beste jaar in decennium  voor tech IPOs

PwC: 2014 beste jaar in decennium voor tech IPOs

2014 was het recordjaar voor technologie IPOs in de afgelopen 10 jaar, met 118 deals met een totale waarde van $51,2 miljard. Hoewel de cijfers in alle bedrijfssectoren zijn gestegen ten opzichte van 2013 was de Alibaba deal ($21,8 miljard) een enorme boost voor de gehele technologiesector. In een onlangs uitgebracht rapport van PwC, getiteld ‘Glo1

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

BYOD, consumerization of IT - het lijken vaak vooral marketingkreten. Toch is dat niet waar. Steeds vaker zijn het de ervaringen die consumenten met internet, tablets en smart phones hebben in hun privé-omgeving die de eisen en wensen van de business bepalen. Daarom doen we er verstandig juist die consumententrends goed in de gaten te houden. Juis1

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

door Bennie Mols |  Op donderdag 2 oktober organiseerde COMMIT/, de nationaal publiek-private samenwerking op het terrein van ICT-onderzoek, het event The Big Future of Data. In 59 demo’s (pdf) presenteerden ICT-onderzoekers en de zakelijke projectpartners hun nieuwste resultaten: van een razendsnelle 3D-scantechniek tot een digitale vorm van1