IKEA creëert customer experiences en communiceert productinformatie in 3D

PASCAM_WoodWorks2013_small_568

Mensen willen na het kopen van een product daar zo snel mogelijk gebruik van gaan maken. Daarom verwachten ze behalve een korte levertijd ook weinig gedoe bij het uitpakken en gebruiksklaar maken. IKEA anticipeert op deze behoefte met het creëren van customer experiences en het communiceren van 3D-modellen en assemblage-instructies. Als gastsprekers van het 3DEXPERIENCE World 2021 event deelden ze hun ervaringen.

Inspireren met storytelling

IKEA heeft ervoor gekozen om veel meubels en andere producten in platte dozen te verpakken en te transporteren, om de ecologische voetafdruk van hun logistiek te verkleinen. Daarom moet je als klant de meeste producten nog zelf assembleren. Omdat niet alle mensen even handig zijn probeert IKEA het assemblageproces te vereenvoudigen en met duidelijke instructies en video's te ondersteunen. Taco van der Maden, Development & Operations IT Manager van IKEA Communications AB vertelde dat de organisatie waarvoor hij werkt alle productafbeeldingen, assemblage-instructies en brochures maakt, in maar liefst 38 talen. Gecombineerd met storytelling proberen ze de IKEA assemblage-experience op een inspirerende wijze richting klanten te communiceren. 

3D modellen en geautomatiseerde workflows

Het IKEA Communications team maakt jaarlijks ruim 30.000 productafbeeldingen en 3.000 3D-modellen voor alle communicatie richting klanten. Tevens worden er nog zo’n 3.500 3D-modellen voor intern gebruik ontworpen. Dat kan volgens van der Maden alleen met professionele 3D-software en vergaand geautomatiseerde workflows. Voor Senior Graphic Communicator David Andersson is het vervaardigen van assemblage-instructies ook een vorm van storytelling. Het team waarvan hij deel uitmaakt hanteert een aantal belangrijke uitgangspunten voor het creëren van elke assemblage-experience. Beginnen met eenvoudige handelingen en grote onderdelen die snel tot zichtbare resultaten leiden, om mensen te motiveren verder te gaan. Verder moeten elke handeling goed uitvoerbaar zijn.

Digitale marketingmiddelen maken en wijzigen

Andersson vertelde tijdens het 3DEXPERIENCE World 2021 event dat hij de SOLIDWORKS Composer applicatie gebruikt voor het maken van alle productafbeeldingen, assemblage-instructies en video’s. Dat is naar zijn ervaring een flexibele tool om digitale marketingmiddelen te vervaardigen vanuit 3D-modellen. Ook andere meubelfabrikanten gebruiken deze applicatie voor productontwikkeling en marketing, zoals uit de afbeeldingen blijkt. Omdat de productontwikkeling bij IKEA een interactief en iteratief proces is moeten er vaak wijzigingen worden doorgevoerd. Dankzij een directe koppeling tussen het 3D-model en daarop gebaseerde communicatiemiddelen en de al genoemde geautomatiseerde workflows zijn die snel te verwerken. Gezien het volume van de benodigde digitale communicatiemiddelen blijven het bewaken van de kwaliteit en datamanagement voor hem belangrijke aandachtspunten. 

AR en VR

Een andere uitdaging voor IKEA Communications is te blijven anticiperen op het veranderende communicatiegedrag van mensen. Sinds de coronapandemie wordt er meer online geshopt waardoor de beleving daarvan belangrijker is geworden. Package & Store Communication Manager Anne Mansfeldt vertelde dat ze daar al enkele jaren op inspelen met de IKEA Place app. Een AR-tool waarmee mensen IKEA producten in een virtuele versie van het eigen interieur kunnen plaatsen. Daarmee kunnen ze thuis verschillende stijlen, kleuren en afmetingen meubels uitproberen en inspiratie opdoen voordat ze online gaan bestellen. Hoewel AR en VR nog niet tot het grote publiek zijn doorgedrongen komen er dit jaar meerdere AR/VR-brillen op de markt die deze interactieve communicatiemethode een boost gaan geven.

 

Meer over
Lees ook
Sapphire 2023: de business future-proof maken met AI

Sapphire 2023: de business future-proof maken met AI

SAP heeft belangrijke vernieuwingen en samenwerkingsverbanden aangekondigd om klanten in staat te stellen hun bedrijfsprocessen voor te bereiden op de toekomst. Het technologieconcern introduceert onder andere bedrijfsoplossingen met ingebouwde kunstmatige intelligentie, mogelijkheden voor het volgen van CO2-uitstoot en branche-specifieke netwerke1

SAS transformeert de traditionele CDP functionaliteiten

SAS transformeert de traditionele CDP functionaliteiten

Verbeterde functionaliteit in SAS® Customer Intelligence 360 biedt marketeers volledige toegang tot databronnen in de cloud. Dit voorkomt onnodige, kostbare en riskante overdracht van omvangrijke datasets naar customer data platforms (CDP) of de marketingcloud.

PostNL legt basis voor innovatie met SAP S/4HANA

PostNL legt basis voor innovatie met SAP S/4HANA

In een steeds competitiever landschap moet je snel kunnen reageren op veranderingen in de markt. Voor meer flexibiliteit en agility in het backofficedomein zet PostNL daarom de stap naar SAP S/4HANA. Het postbedrijf doet dat met behulp van RISE with SAP.