‘Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven verspillen € 1,2 miljard aan mobiele verbindingen'

273129_h_ergb_s_gl

iPass heeft de Business Traveler Connectivity Cost Index van Rethink Technology Research gepubliceerd. Daaruit blijkt dat internationale zakenreizigers uit Europa en Noord-Amerika € 1,2 miljard per jaar teveel betalen voor connectiviteit. In 2014 hebben zij 78 miljoen internationale zakenreizen gemaakt, volgens onderzoekers van IPK International. De directe en indirecte kosten om deze zakenreizigers online te houden, via roaming en lokaal betaalde Wi-Fi, bedragen in totaal ruim € 2 miljard per jaar. Als die reizigers overal toegang zouden hebben tot een wereldwijd aanwezig Wi-Fi-netwerk, is daarop minstens € 1,2 miljard te besparen. Het Business Traveler Connectivity Cost Index rapport is hier te downloaden.

Connectiviteitskosten 

Genoemde besparing is voor € 388 miljoen afkomstig van zakenreizen binnen Europa, voor € 342 miljoen van Europeanen die buiten Europa reizen en voor € 474 miljoen van internationaal reizende Noord-Amerikanen. Hoewel gratis Wi-Fi op veel plaatsen wordt aangeboden, is de naam misleidend. Door lage snelheden kunnen zakenreizigers op die netwerken namelijk onvoldoende werken. Verder ergeren zij zich aan de vaak langdurige registratieprocessen en gelimiteerde gebruiksperiode. De connectiviteitskosten van zakenreizigers zijn afhankelijk van de methode die zij daarvoor gebruiken. Internationale roaming zou internationaal reizende Noord-Amerikanen zo’n € 748,-- tot € 1.607,-- per maand kosten. Voor Europeanen die binnen Europa reizen, ligt dat tussen de € 77,-- en € 384,--. Als zij buiten Europa reizen loopt dat op tot € 1.316,-- tot € 1.923,--, door zowel hoge roamingkosten als de snelgroeiende hoeveelheid data die zakenreizigers gebruiken, zo’n 4,5 GB per maand. Om die hoge kosten te vermijden probeert men zoveel mogelijk Wi-Fi te gebruiken.

Productiviteitsverlies 

Uit het Rethink Research rapport blijkt tevens dat zakenreizigers zo’n € 792 per maand aan productiviteit verliezen. Dat wordt deels vermeden door gebruik te maken van lokale betaalde Wi-Fi-services, die sneller, betrouwbaarder en veiliger zijn. Noord-Amerikaanse internationale zakenreizigers betalen daarvoor gemiddeld zo’n € 117,-- per maand en Europeanen € 116,--. In dat bedrag zijn alleen de betaalde services op drukbezochte locaties meegeteld, zoals luchthavens, in-flight en hotels. Het echte getal ligt hoger. In plaats daarvan is via iPass ongelimiteerde toegang te krijgen tot 20 miljoen Wi-Fi-hotspots, vanaf slechts € 23,-- per maand. 

Beleid voor mobiele connectiviteit

“Het ontbreken van duidelijk beleid voor mobiele connectiviteit, kan tot onnodig hoge kosten leiden”, zegt Gary Griffiths, president en CEO van iPass. “Zakenreizigers gebruiken onderweg steeds meer data, omdat zij zowel met meer cloudgebaseerde mobiele applicaties werken, als de bedrijfsomgeving op hun smartphones, tablets en laptops willen repliceren. Hoewel er miljoenen gratis en on-demand te betalen Wi-Fi-hotspots zijn, zitten daar in de praktijk een aantal nadelen aan. Zoals de verplicht in te voeren persoonlijke gegevens en credit card informatie en het risico dat gevoelige bedrijfsinformatie via onveilige netwerken wordt verzonden. Die nadelen zijn op te lossen via de ongelimiteerde toegang tot het wereldwijde iPass netwerk van hotspots.”

Tijdverlies

“Hoewel het interessant lijkt om medewerkers te adviseren via gratis Wi-Fi te werken, leidt dat in de praktijk alsnog tot hoge kosten”, zegt Peter White, principal analist en oprichter van Rethink Technology Research. “Dan kan men tijdens het vliegen lange periodes namelijk niet werken en wordt er onnodige tijd verloren aan het zoeken naar een geschikte gratis verbinding. Zo’n 50% van alle hotels die gratis Wi-Fi aanbieden, berekenen extra kosten voor de snelle verbindingen die zakenreizigers eigenlijk nodig hebben om goed te kunnen werken. Medewerkers die op deze manier onderweg moeten werken zijn minder productief en voelen zich wellicht ook minder gewaardeerd.”

 
Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1