‘Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven verspillen € 1,2 miljard aan mobiele verbindingen'

273129_h_ergb_s_gl

iPass heeft de Business Traveler Connectivity Cost Index van Rethink Technology Research gepubliceerd. Daaruit blijkt dat internationale zakenreizigers uit Europa en Noord-Amerika € 1,2 miljard per jaar teveel betalen voor connectiviteit. In 2014 hebben zij 78 miljoen internationale zakenreizen gemaakt, volgens onderzoekers van IPK International. De directe en indirecte kosten om deze zakenreizigers online te houden, via roaming en lokaal betaalde Wi-Fi, bedragen in totaal ruim € 2 miljard per jaar. Als die reizigers overal toegang zouden hebben tot een wereldwijd aanwezig Wi-Fi-netwerk, is daarop minstens € 1,2 miljard te besparen. Het Business Traveler Connectivity Cost Index rapport is hier te downloaden.

Connectiviteitskosten 

Genoemde besparing is voor € 388 miljoen afkomstig van zakenreizen binnen Europa, voor € 342 miljoen van Europeanen die buiten Europa reizen en voor € 474 miljoen van internationaal reizende Noord-Amerikanen. Hoewel gratis Wi-Fi op veel plaatsen wordt aangeboden, is de naam misleidend. Door lage snelheden kunnen zakenreizigers op die netwerken namelijk onvoldoende werken. Verder ergeren zij zich aan de vaak langdurige registratieprocessen en gelimiteerde gebruiksperiode. De connectiviteitskosten van zakenreizigers zijn afhankelijk van de methode die zij daarvoor gebruiken. Internationale roaming zou internationaal reizende Noord-Amerikanen zo’n € 748,-- tot € 1.607,-- per maand kosten. Voor Europeanen die binnen Europa reizen, ligt dat tussen de € 77,-- en € 384,--. Als zij buiten Europa reizen loopt dat op tot € 1.316,-- tot € 1.923,--, door zowel hoge roamingkosten als de snelgroeiende hoeveelheid data die zakenreizigers gebruiken, zo’n 4,5 GB per maand. Om die hoge kosten te vermijden probeert men zoveel mogelijk Wi-Fi te gebruiken.

Productiviteitsverlies 

Uit het Rethink Research rapport blijkt tevens dat zakenreizigers zo’n € 792 per maand aan productiviteit verliezen. Dat wordt deels vermeden door gebruik te maken van lokale betaalde Wi-Fi-services, die sneller, betrouwbaarder en veiliger zijn. Noord-Amerikaanse internationale zakenreizigers betalen daarvoor gemiddeld zo’n € 117,-- per maand en Europeanen € 116,--. In dat bedrag zijn alleen de betaalde services op drukbezochte locaties meegeteld, zoals luchthavens, in-flight en hotels. Het echte getal ligt hoger. In plaats daarvan is via iPass ongelimiteerde toegang te krijgen tot 20 miljoen Wi-Fi-hotspots, vanaf slechts € 23,-- per maand. 

Beleid voor mobiele connectiviteit

“Het ontbreken van duidelijk beleid voor mobiele connectiviteit, kan tot onnodig hoge kosten leiden”, zegt Gary Griffiths, president en CEO van iPass. “Zakenreizigers gebruiken onderweg steeds meer data, omdat zij zowel met meer cloudgebaseerde mobiele applicaties werken, als de bedrijfsomgeving op hun smartphones, tablets en laptops willen repliceren. Hoewel er miljoenen gratis en on-demand te betalen Wi-Fi-hotspots zijn, zitten daar in de praktijk een aantal nadelen aan. Zoals de verplicht in te voeren persoonlijke gegevens en credit card informatie en het risico dat gevoelige bedrijfsinformatie via onveilige netwerken wordt verzonden. Die nadelen zijn op te lossen via de ongelimiteerde toegang tot het wereldwijde iPass netwerk van hotspots.”

Tijdverlies

“Hoewel het interessant lijkt om medewerkers te adviseren via gratis Wi-Fi te werken, leidt dat in de praktijk alsnog tot hoge kosten”, zegt Peter White, principal analist en oprichter van Rethink Technology Research. “Dan kan men tijdens het vliegen lange periodes namelijk niet werken en wordt er onnodige tijd verloren aan het zoeken naar een geschikte gratis verbinding. Zo’n 50% van alle hotels die gratis Wi-Fi aanbieden, berekenen extra kosten voor de snelle verbindingen die zakenreizigers eigenlijk nodig hebben om goed te kunnen werken. Medewerkers die op deze manier onderweg moeten werken zijn minder productief en voelen zich wellicht ook minder gewaardeerd.”

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Crayon, een wereldwijd full-service adviesbureau dat bedrijven helpt met digitale transformatie, blijkt welke impact de wereldwijde economische terugval heeft gehad op de IT-uitgaven van bedrijven. Daarnaast toont het onderzoek “The State of IT Cost Optimization in 2023” waarom zoveel bedrijven moeite he1

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt.

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de1