Eén op drie Nederlanders schrijft wachtwoorden op briefje

password

Nederlanders gaan nonchalant met wachtwoorden om. Een derde van de Nederlanders schrijft zijn wachtwoorden nog steeds op een digitaal of papieren briefje. Een digitaal wachtwoordenkluisje wordt nauwelijks gebruikt, terwijl 41% aangeeft deze mogelijkheid wel te kennen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Cybersecurity awareness en skills' (2016) van Alert Online. Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders zich amper zorgen maken over hun online veiligheid. Onterecht, want cybercriminelen gebruiken steeds geavanceerdere aanvalsmethoden die ingrijpende gevolgen kunnen hebben, zoals identiteitsfraude of afpersing.

Eén op de vijf Nederlanders ziet automatisch uitloggen op websites waar zij even niet actief op zijn als grote belemmering. Ook vindt 13% van de Nederlanders het teveel gedoe om bijvoorbeeld via tweestapsverificatie - waarbij je een extra beveiligingscode naar je smartphone laat sturen - online accounts te beveiligen. Vooral vrouwen ervaren dit als een te grote belemmering. Wanneer wel de juiste veiligheidsmaatregelen zijn getroffen, dan omzeilt een vijfde van de Nederlanders die alsnog, omdat de veilige route op dat moment niet uitkomt.

"Veel mensen zien over het hoofd dat wachtwoorden toegang geven tot heel veel belangrijke persoonlijke gegevens,” zegt Marjolijn Bonthuis van Alert Online. “Een goed wachtwoord is voor elke site, account of app uniek, bestaat uit veel verschillende karakters en is daardoor moeilijk te onthouden. Dat maakt wachtwoordbeheer niet eenvoudig. Veilig omgaan met je wachtwoorden is wél cruciaal voor je online veiligheid. Daarom raad ik iedereen aan voor een digitaal wachtwoordenkluisje te kiezen. Niemand wil toch dat zijn persoonlijke gegevens in handen komen van cybercriminelen?"

Onveilig Wi-Fi gebruik

Eén op de tien Nederlanders heeft zijn Wi-Fi netwerk thuis niet met een wachtwoord beveiligd. 41% van hen is ervan overtuigd dat dit geen probleem is, omdat de apparaten die verbinding maken met het thuisnetwerk wel beveiligd zijn. Buitenshuis logt één op de vijf Nederlanders in op openbare netwerken. Oók als daar geen wachtwoord voor nodig is. Bijna een kwart van hen denkt dat dit voldoende veilig is. Dat is niet het geval: cybercriminelen hebben binnen mum van tijd toegang tot devices die gebruikmaken van een openbaar netwerk waarvoor inloggen niet nodig is.

Tips ter bescherming

Voor wie zijn persoonlijke gegevens wil beschermen, heeft Alert Online drie belangrijke tips:

  1. Maak lange en ingewikkelde wachtwoorden met hoofdletters, kleine letters en speciale leestekens. Deze zijn nu eenmaal sterker dan korte eenvoudige wachtwoorden.
  2. Gebruik tweestapsverificatie als extra middel om je online accounts te beveiligen.
  3. Maak niet zomaar gebruik van openbare Wi-Fi-netwerken. Het is veiliger om te kiezen voor je databundel of een VPN-verbinding.
Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1