Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfactoren zijn. Verder zijn businessmodellen, producten/diensten en mensen de strategische pijlers voor een duurzame digitale transformatie. John Kitchingman, Managing Director EuroNorth (link) en Jeroen Hanekamp, General Manager DELMIA Quintiq gaven een toelichting over de  onderzoeksresultaten.

 

Toenemende risico’s

DS_JohnKitchingman400286

Uit Tech-Clarity’s onderzoek naar ‘Executive strategies for long term business success’ onder 154 C-level managers van organisaties met meer dan 1.000 medewerkers, blijkt dat de businessrisico’s toenemen (link). Zo’n driekwart van de respondenten ervaart dit namelijk en bijna een derde zelfs significant. Vooral grote bedrijven vinden dat hun marktpositie wordt bedreigd door disruptieve startups en snel veranderende omstandigheden. Volgens Kitchingman is het beter laten samenwerken van alle betrokken afdelingen en partners belangrijk om sneller te kunnen innoveren en wendbaarder te worden. Dat is praktisch gezien te realiseren door alle ondersteunende systemen en softwaretoepassingen te integreren in de cloud, zoals Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform.

Succesfactoren

De belangrijkste succesfactoren zijn volgens alle ondervraagden hun korte termijn winstgevendheid,  de bedrijfs- en merkperceptie, digitale transformatie en duurzaamheid. Bijna de helft beschouwt digitale transformatie kritisch voor de lange termijn, terwijl ruim een kwart datzelfde van duurzaamheid vindt. Verder baseren de ondervraagde C-level managers hun lange termijn strategie vooral op marktkansen, groeidoelstellingen en de behoeften en druk van klanten. Kitchingman vertelde over de digitale transformatie van Jaguar Land Rover, als voorbeeld van hoe een wereldwijd opererend bedrijf zijn lange termijn succes vorm geeft. Wat het anticiperen op marktkansen betreft is Dassault Systèmes zelf een interessant voorbeeld, onder andere door de begin dit jaar geannonceerde ‘From Things to Life’ focus.

Sneller innoveren

DS_JeroenHanekamp2-400268

Een ander voorbeeld van sneller innoveren omdat alle betrokkenen multidisciplinair online samenwerken en informatie eenvoudiger met elkaar kunnen delen, is de ontwikkeling van COVID-19 vaccins. In 2020 zijn meerdere effectieve vaccins ontwikkeld en in veel kortere tijd op de markt gebracht dan ooit tevoren. Dassault Systèmes speelt daarin ook een rol omdat farmaceutische bedrijven zoals Moderna het platform Rave Clinical Cloud van Medidata inzetten voor het verwerken van alle data van klinische testen. Tijdens de toelichting over het Tech-Clarity onderzoek vertelde Hanekamp dat er tevens landen zijn die DELMIA Quintiq gebruiken voor het plannen van hun vaccin-distributie. Deze oorspronkelijk in Nederland ontwikkelde software wordt in diverse markten wereldwijd gebruikt voor complexe planningsbehoeften.

Virtual twin experiences

Virtueel samenwerken heeft in 2020 zo’n impuls gekregen dat het ook na de pandemie een belangrijk aspect zal blijven van het ‘nieuwe normaal’. Omdat het mensen (reis)tijd bespaart en alle beschikbare informatie eenvoudiger online te delen en te managen is dan in fysieke kantoorlocaties. Dassault Systèmes heeft als strategie het virtueel samenwerken binnen organisaties te verrijken met virtual twin experiences, die de echte wereld steeds nauwkeuriger benaderen. Deze virtuele twin experiences bieden organisaties de kans om zonder fysieke beperkingen creatieve ideeën en toepassingen te onderzoeken, alvorens een product of dienst op de markt te brengen. Maar ook nieuwe producten en diensten beter af te stemmen op de mens en natuur, om met duurzame innovaties hun toekomstige succes te borgen.

Lees ook
Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelij1

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1