Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfactoren zijn. Verder zijn businessmodellen, producten/diensten en mensen de strategische pijlers voor een duurzame digitale transformatie. John Kitchingman, Managing Director EuroNorth (link) en Jeroen Hanekamp, General Manager DELMIA Quintiq gaven een toelichting over de  onderzoeksresultaten.

 

Toenemende risico’s

DS_JohnKitchingman400286

Uit Tech-Clarity’s onderzoek naar ‘Executive strategies for long term business success’ onder 154 C-level managers van organisaties met meer dan 1.000 medewerkers, blijkt dat de businessrisico’s toenemen (link). Zo’n driekwart van de respondenten ervaart dit namelijk en bijna een derde zelfs significant. Vooral grote bedrijven vinden dat hun marktpositie wordt bedreigd door disruptieve startups en snel veranderende omstandigheden. Volgens Kitchingman is het beter laten samenwerken van alle betrokken afdelingen en partners belangrijk om sneller te kunnen innoveren en wendbaarder te worden. Dat is praktisch gezien te realiseren door alle ondersteunende systemen en softwaretoepassingen te integreren in de cloud, zoals Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform.

Succesfactoren

De belangrijkste succesfactoren zijn volgens alle ondervraagden hun korte termijn winstgevendheid,  de bedrijfs- en merkperceptie, digitale transformatie en duurzaamheid. Bijna de helft beschouwt digitale transformatie kritisch voor de lange termijn, terwijl ruim een kwart datzelfde van duurzaamheid vindt. Verder baseren de ondervraagde C-level managers hun lange termijn strategie vooral op marktkansen, groeidoelstellingen en de behoeften en druk van klanten. Kitchingman vertelde over de digitale transformatie van Jaguar Land Rover, als voorbeeld van hoe een wereldwijd opererend bedrijf zijn lange termijn succes vorm geeft. Wat het anticiperen op marktkansen betreft is Dassault Systèmes zelf een interessant voorbeeld, onder andere door de begin dit jaar geannonceerde ‘From Things to Life’ focus.

Sneller innoveren

DS_JeroenHanekamp2-400268

Een ander voorbeeld van sneller innoveren omdat alle betrokkenen multidisciplinair online samenwerken en informatie eenvoudiger met elkaar kunnen delen, is de ontwikkeling van COVID-19 vaccins. In 2020 zijn meerdere effectieve vaccins ontwikkeld en in veel kortere tijd op de markt gebracht dan ooit tevoren. Dassault Systèmes speelt daarin ook een rol omdat farmaceutische bedrijven zoals Moderna het platform Rave Clinical Cloud van Medidata inzetten voor het verwerken van alle data van klinische testen. Tijdens de toelichting over het Tech-Clarity onderzoek vertelde Hanekamp dat er tevens landen zijn die DELMIA Quintiq gebruiken voor het plannen van hun vaccin-distributie. Deze oorspronkelijk in Nederland ontwikkelde software wordt in diverse markten wereldwijd gebruikt voor complexe planningsbehoeften.

Virtual twin experiences

Virtueel samenwerken heeft in 2020 zo’n impuls gekregen dat het ook na de pandemie een belangrijk aspect zal blijven van het ‘nieuwe normaal’. Omdat het mensen (reis)tijd bespaart en alle beschikbare informatie eenvoudiger online te delen en te managen is dan in fysieke kantoorlocaties. Dassault Systèmes heeft als strategie het virtueel samenwerken binnen organisaties te verrijken met virtual twin experiences, die de echte wereld steeds nauwkeuriger benaderen. Deze virtuele twin experiences bieden organisaties de kans om zonder fysieke beperkingen creatieve ideeën en toepassingen te onderzoeken, alvorens een product of dienst op de markt te brengen. Maar ook nieuwe producten en diensten beter af te stemmen op de mens en natuur, om met duurzame innovaties hun toekomstige succes te borgen.

Lees ook
Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf medewerkers worden niet gecompenseerd door hun werkgever voor klachten aan het houding- en bewegingsapparaat door slechte ergonomische omstandigheden op het werk, thuis of op de flexplek, ook wel werkgerelateerde ergonomische klachten, zo blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Noties in opdracht van Fellowes. Dit terwijl1

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Kaseya maakt de resultaten bekend van een onderzoek naar de IT-operaties bij middelgrote organisaties. Deze uitkomsten bieden handvatten voor IT-afdelingen om succesvoller te opereren. In de studie wordt de aanpak van IT-afdelingen in snel- en langzamer groeiende ondernemingen bekeken. Daarbij vergeleek Kaseya de aanpak van de meer volwassen IT-af1

Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Zo'n twee derde van de Nederlandse werknemers verwacht dat de werkdag er in 2030 totaal anders uitziet. Fysieke aanwezigheid op de werkvloer lijkt niet meer nodig om het werk uit voeren. Naar verwachting nemen robots - een deel van - de werkzaamheden over. De meerderheid verwacht echter niet dat het werk makkelijker wordt of dat zijn of haar baan1