Digitaal transformeren: Is jouw organisatie klaar voor de eindsprint?

Robert Eijpe, NL for Business; trendwatcher Digitale Transformatie binnen de VNSG

Digitale transformatie staat hoog op de managementagenda binnen veel organisaties. Om de noodzaak van digitaal transformeren kunnen we niet meer heen. Opvallend is dat vooroplopen in de digitale transformatie-‘race’ een ambitie is van slechts 36 procent van de organisaties en daarvan zelfs maar twee procent ook daadwerkelijk de eerste wil zijn. Dit blijkt uit onderzoek van de VNSG, Vereniging Nederlandstalige SAP gebruikers, over IT-trends in 2017. Typerende resultaten voor het bedrijfsleven in Europa, en zeker in Nederland, waar nog maar weinig organisaties graag de koploperspositie aannemen.

Photo_Robert-Eijpe Het onderzoek laat zien dat maar 28 procent de investering in digitale transformatie ziet als instrument voor toekomstbestendigheid van de organisatie. Een opvallend laag percentage. Digitale transformatie heeft namelijk wel degelijk noodzaak, aangezien we ons bevinden in de ‘digitale revolutie’. Organisaties kunnen er niet omheen, maar welke rol hebben zij hierin? En welke positie kunnen zij het best aannemen?

Het startschot: machine vervangt arbeid

Om dit te vatten kijken we terug naar de industriële revolutie. Fysieke arbeid werd deels of zelfs volledig vervangen door machines. Lopen werd vervangen door fietsen en vervolgens door een motor, auto of trein. De tijdrovende taak van het handmatig truien breien maakte plaats voor massaproductie. Deze revolutie bracht mogelijkheden met zich mee: stoom, elektriciteit en olie als aanjagers van machinewerk. En dat tegen lage kosten. Op deze manier konden we grote volumes sneller, efficiënter en goedkoper produceren met constante kwaliteit.

Afstand afleggen: AI vervangt het menselijk brein

Momenteel bevinden we ons in een zelfde soort verschuiving. In plaats van fysieke arbeid, wordt nu ons denkwerk vervangen door techniek. Het begon bij de transistor in 1950, waaruit de computer voortvloeide in de vorm van een PC, mobiele telefoon en rekenmachine. Vervolgens werden bedrijfsprocessen geautomatiseerd, denk aan ERP en Office, en werden grote hoeveelheden computers gekoppeld middels het internet. Inmiddels zorgen Artificial Intelligence (AI) en geautomatiseerde data-analyse ervoor dat we verder kunnen ‘denken’ dan het menselijk brein toe in staat is. Gegevens worden gepresenteerd in begrijpelijke dashboards, waar de mens op kan voortborduren.

De eindsprint: Het businessmodel transformeert

Ook bedrijven die op het eerste gezicht geen digitale producten aanbieden krijgen toch te maken met een digitale revolutie. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 5 procent van de organisaties investeert in digitale transformatie met het oog op het voorblijven van de concurrentie. En dat terwijl je wereldwijd ziet dat businessmodellen transformeren. Businessmodellen worden steeds meer gedreven door een superieure gebruikerservaring via een digitaal platform en het beschikbaar hebben en interpreteren van real-time interne en externe data. Het belang van digitale transformatie voor superieure klantervaring wordt door SAP-gebruikers erkend (80%). De meerderheid ziet digitale transformatie met name als een instrument om de operatie te verbeteren (55%) of het innovatievermogen te vergroten (12%).

De gevolgen van de digitale revolutie en transformatie komen de aankomende jaren steeds meer aan het licht. De vraag is niet zozeer of, maar hoe en wanneer er binnen jouw organisatie van start wordt gegaan met de digitale transformatie. Nederland heeft een flinke inhaalslag te gaan om Amerika bij te houden en te profiteren van de kansen die de veranderingen kunnen bieden. Tijd dus om digitale transformatie bovenaan de managementagenda van jouw organisatie te plaatsen. Bereid je voor, maak je klaar voor de digitale revolutie; maak je klaar voor de eindsprint.

Lees ook
Nationale Nederlanden en Ordina klaar voor digitale transformatie

Nationale Nederlanden en Ordina klaar voor digitale transformatie

Om mee te kunnen in het huidige tijdperk van digitale transformatie moeten bedrijven snel kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden. Belangrijke stuurinformatie, analyses en rapportages moeten snel en voor iedereen beschikbaar zijn. Nationale Nederlanden en Ordina hebben hiertoe SAP-technologie ingezet, waarmee zij klaar zijn voor het ni1

Salesforce maakt werk van digitale transformatie

Salesforce maakt werk van digitale transformatie

Salesforce lanceert twee nieuwe services speciaal voor retailers die met Salesforce Marketing Cloud werken: Salesforce Strategic Framework for Retail Customer Journeys en Strategic Retail Professional Services. Deze diensten helpen retailers om slimme customer journeys in te plannen en efficiënt te managen.  Uit een onderzoek van Accenture blijkt1

Sinaps helpt klanten bij digitale transformatie

Sinaps gaat voortaan als cloud adviseur organisaties helpen met de digitale transformatie. Deze transformatie naar digitaal werken wordt mogelijk maakt door het vernieuwen, verbinden en beveiligen van de ICT-omgeving van klanten. Sinaps is onderdeel van Sforza International. Vanuit dit ecosysteem van business consultants geeft Sinaps klanten inzichten in hun bedrijfstak. Het bestaande portfolio van Sinaps met betrekking tot werkplek- en applicatiebeheer en softwareontwikkeling wordt gebundeld in één ICT-adviseur, met de focus op innovatie. Ondersteuning van ICT-experts Innovatie1