Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

PDU-Colors3

BYOD, consumerization of IT - het lijken vaak vooral marketingkreten. Toch is dat niet waar. Steeds vaker zijn het de ervaringen die consumenten met internet, tablets en smart phones hebben in hun privé-omgeving die de eisen en wensen van de business bepalen. Daarom doen we er verstandig juist die consumententrends goed in de gaten te houden. Juist als we verantwoordelijk zijn voor zakelijke ICT.

Ericsson lijkt dat ook te snappen. Het bedrijf ondervraagt al jaren consumenten en probeert die trends te vertalen naar zakelijke telecommunicatie en IT. Dit zijn de trends die Ericsson voor 2015 belangrijk vindt:

  1. De ‘streamed’-toekomst - De verwachting is dat in 2015, voor het eerst in de geschiedenis, meer mensen streamed video zullen kijken dan naar het geprogrammeerde aanbod op televisie.
  2. Domotica - De respondenten hebben veel interesse in sensoren die in huis aangeven hoeveel water en elektriciteit er wordt gebruikt of wanneer een gezinslid weggaat of thuiskomt.
  3. Mind sharing - Er ontstaan steeds meer manieren om met elkaar te communiceren. Veertig procent van de smartphone-gebruikers geeft aan graag een draagbaar apparaat (wearable) te willen om met elkaar te communiceren door elkaars gedachten te lezen. Meer dan twee derde van de respondenten gelooft dat dit al over vijf jaar ‘mainstream’ zal zijn.
  4. Slimme burgers - Het idee van ‘slimme steden’ is intrigerend. Veel van de intelligentie komt waarschijnlijk als een gevolg van het veranderende gedrag van de burger. Het internet zorgt ervoor dat burgers beter geïnformeerd zijn en daardoor betere beslissingen kunnen nemen. Consumenten denken dat ‘traffic volume maps’, apps die energiegebruik vergelijken en realtime testers van waterkwaliteit, de normaalste zaak zijn in 2020.
  5. De deeleconomie - De helft van de smartphone-gebruikers staat er open voor kamers die ze niet gebruiken te verhuren en huishoudelijke apparaten of vrijetijdsspullen te delen.
  6. De digitale portemonnee - 48 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan de telefoon als betaalmiddel. 80 procent denkt dat de smartphone de portemonnee volledig heeft vervangen in 2020.
  7. Mijn informatie - Ondanks dat het delen van informatie algemeen geaccepteerd is als dat voordeel oplevert, willen de respondenten niet alle activiteiten met iedereen delen. 47 procent wil graag elektronisch betalen zonder dat daar automatisch persoonlijke informatie bij gedeeld wordt. 56 procent wil dat alle internetcommunicatie wordt versleuteld.
  8. Langer leven - Smartphone-gebruikers vinden dat de diverse cloud-based services bijdragen aan een gezonder en langer leven. Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten geloven dat hardloop-apps, hartslagmeters en borden die het eten beoordelen, ons leven per app met 2 jaar kunnen verlengen.
  9. Huishoudelijke robots - Consumenten verwelkomen het idee van huishoudelijke robots die helpen in het dagelijks leven. 64 procent denkt dat in 2020 robots in het huishouden gemeengoed zijn. 10.  Kinderen overal online: 46 procent van de respondenten geeft aan dat kinderen verwachten dat alle apparaten en objecten met elkaar verbonden zijn als ze ouder zijn.

Deze resultaten komen uit het rapport ‘10 hot consumer trends for 2015 and beyond’ en zijn verzameld in het kader van Ericsson ConsumerLab’s wereldwijde onderzoeksprogramma. Er is dit jaar een specifieke focus gelegd op smartphone-gebruikers in de leeftijd van 15 en 69 jaar.

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1