Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

PDU-Colors3

BYOD, consumerization of IT - het lijken vaak vooral marketingkreten. Toch is dat niet waar. Steeds vaker zijn het de ervaringen die consumenten met internet, tablets en smart phones hebben in hun privé-omgeving die de eisen en wensen van de business bepalen. Daarom doen we er verstandig juist die consumententrends goed in de gaten te houden. Juist als we verantwoordelijk zijn voor zakelijke ICT.

Ericsson lijkt dat ook te snappen. Het bedrijf ondervraagt al jaren consumenten en probeert die trends te vertalen naar zakelijke telecommunicatie en IT. Dit zijn de trends die Ericsson voor 2015 belangrijk vindt:

  1. De ‘streamed’-toekomst - De verwachting is dat in 2015, voor het eerst in de geschiedenis, meer mensen streamed video zullen kijken dan naar het geprogrammeerde aanbod op televisie.
  2. Domotica - De respondenten hebben veel interesse in sensoren die in huis aangeven hoeveel water en elektriciteit er wordt gebruikt of wanneer een gezinslid weggaat of thuiskomt.
  3. Mind sharing - Er ontstaan steeds meer manieren om met elkaar te communiceren. Veertig procent van de smartphone-gebruikers geeft aan graag een draagbaar apparaat (wearable) te willen om met elkaar te communiceren door elkaars gedachten te lezen. Meer dan twee derde van de respondenten gelooft dat dit al over vijf jaar ‘mainstream’ zal zijn.
  4. Slimme burgers - Het idee van ‘slimme steden’ is intrigerend. Veel van de intelligentie komt waarschijnlijk als een gevolg van het veranderende gedrag van de burger. Het internet zorgt ervoor dat burgers beter geïnformeerd zijn en daardoor betere beslissingen kunnen nemen. Consumenten denken dat ‘traffic volume maps’, apps die energiegebruik vergelijken en realtime testers van waterkwaliteit, de normaalste zaak zijn in 2020.
  5. De deeleconomie - De helft van de smartphone-gebruikers staat er open voor kamers die ze niet gebruiken te verhuren en huishoudelijke apparaten of vrijetijdsspullen te delen.
  6. De digitale portemonnee - 48 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan de telefoon als betaalmiddel. 80 procent denkt dat de smartphone de portemonnee volledig heeft vervangen in 2020.
  7. Mijn informatie - Ondanks dat het delen van informatie algemeen geaccepteerd is als dat voordeel oplevert, willen de respondenten niet alle activiteiten met iedereen delen. 47 procent wil graag elektronisch betalen zonder dat daar automatisch persoonlijke informatie bij gedeeld wordt. 56 procent wil dat alle internetcommunicatie wordt versleuteld.
  8. Langer leven - Smartphone-gebruikers vinden dat de diverse cloud-based services bijdragen aan een gezonder en langer leven. Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten geloven dat hardloop-apps, hartslagmeters en borden die het eten beoordelen, ons leven per app met 2 jaar kunnen verlengen.
  9. Huishoudelijke robots - Consumenten verwelkomen het idee van huishoudelijke robots die helpen in het dagelijks leven. 64 procent denkt dat in 2020 robots in het huishouden gemeengoed zijn. 10.  Kinderen overal online: 46 procent van de respondenten geeft aan dat kinderen verwachten dat alle apparaten en objecten met elkaar verbonden zijn als ze ouder zijn.

Deze resultaten komen uit het rapport ‘10 hot consumer trends for 2015 and beyond’ en zijn verzameld in het kader van Ericsson ConsumerLab’s wereldwijde onderzoeksprogramma. Er is dit jaar een specifieke focus gelegd op smartphone-gebruikers in de leeftijd van 15 en 69 jaar.

Meer over
Lees ook
CWI viert 75-jarig bestaan

CWI viert 75-jarig bestaan

Met een feestelijk online evenement viert het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) haar 75-jarig bestaan. Tijdens de viering blikt het CWI terug op haar rijke verleden, maar centraal staat de toekomst van de wiskunde en informatica. Het evenement vindt plaats op 11 februari 2021.

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Covid-19 of geen Covid-19: in veel sectoren blijft een ware veldslag om talent woeden. Om de beste talenten aan je te binden, is het heel belangrijk dat je weet wat hen motiveert en in wat voor omgeving zij het liefste werken. Als gevolg van de wereldwijde pandemie wil dat nu ook zeggen: wat vinden ze belangrijk aan thuiswerken?

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfac1