Cloud is booming for business

273129_h_ergb_s_gl

door Mark Raben |

Iedereen die gebruikmaakt van Google Drive, Amazon, Uber of Airbnb weet het: cloud computing biedt allerlei voordelen. Maar het is niet alleen maar het speeltje van consumenten. Ook de b-to-b-sector doet er al de nodige jaren zijn voordeel mee. Maar hand-in-hand met de networked economy zorgt cloud dit jaar voor een zakelijke aardverschuiving. In dit tijdperk is het niet meer een technologie die zorgt voor gemak, maar een waarop de business nieuwe verdienmodellen bouwt. Ik bespreek daarom graag vier voorspellingen voor 2015.

1. De cloud is de aanjager van de 'virtuele organisatie'

Steeds meer bedrijven outsourcen een belangrijk deel van hun werkzaamheden; van klantenservice tot de supply chain. Een groeiend deel van die arbeid staat niet op de loonlijst. Bedrijven moeten snel resources kunnen in- en uitschakelen op projectbasis, in lijn met de uitdagingen van dat moment. Alleen op die manier kunnen ze de business flexibel en winstgevend houden.

2. Cloud levert een enorm rijke bron aan inzichten

Whitepapers, blogs en andere informatie is vaak slechts enkele muisklikken verwijderd. En op veel social media is kennisdeling een belangrijke aandrijfkracht. Op die manier vormt de cloud niet alleen een rijke bron voor het vergaren van kennis, die hyperconnectiviteit houdt bedrijven ook een spiegel voor. Een organisatie kan zich daarmee beter afzetten tegen de prestaties van concurrenten en geldende industriestandaarden en zich zo continu verbeteren.

3. De best presterende bedrijven zijn diegene met echt innovatieve dienstverlening

De cloud is niet alleen een handige 'tool' voor het leveren van software en diensten. Het is in potentie een platform voor nieuwe businessmodellen. Cloud gaat niet alleen maar om een lagere TCO of een efficiëntere werkmethode. Het schept kansen voor nieuwe, innovatieve verdienmodellen. Maar dan moeten bedrijven het ook als zodanig inzetten. Experts verwachten dit jaar de doorbraak voor cloud als 'business disruptor'. Zeker dankzij het Internet of Things en big data is de cloud krachtiger dan ooit tevoren en een katalysator voor echte innovatie.

Denk aan een bedrijf als Shell, dat samen met diverse partners, een pilot is begonnen om een basis te leggen voor connected cars. De cloud zorgt er immers voor dat alles met elkaar verbonden kan worden en dat data is op te slaan. Zo kunnen bestuurders via de autocomputer of –navigatie onderweg opzoeken waar het dichtstbijzijnde benzinestation staat en welke kortingen of aanbiedingen daar op dat moment gelden. Of parkeergarages vinden, inclusief het aantal parkeerplekken dat nog over is.

4. Iedereen profiteert van de cloud

De cloud is dankzij zijn gedeelde resources een perfecte springplank voor start-ups. Zij kampen niet met verouderde legacy-systemen en kunnen meteen de duik in het diepe nemen. Maar ook voor gevestigde bedrijven is het minstens zo waardevol. De cloud vereist namelijk zelden of nooit een volledige rip-and-replace, een gefaseerde aanpak is vrijwel altijd goed mogelijk. Door dit non-discriminatieve karakter kan iedereen profiteren van de networked economy; zowel consument als het bedrijfsleven en zowel het MKB als de corporate sector.

Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland

 
Meer over
Lees ook

Sinaps helpt klanten bij digitale transformatie

Sinaps gaat voortaan als cloud adviseur organisaties helpen met de digitale transformatie. Deze transformatie naar digitaal werken wordt mogelijk maakt door het vernieuwen, verbinden en beveiligen van de ICT-omgeving van klanten. Sinaps is onderdeel van Sforza International. Vanuit dit ecosysteem van business consultants geeft Sinaps klanten inzichten in hun bedrijfstak. Het bestaande portfolio van Sinaps met betrekking tot werkplek- en applicatiebeheer en softwareontwikkeling wordt gebundeld in één ICT-adviseur, met de focus op innovatie. Ondersteuning van ICT-experts Innovatie1

Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data heeft zijn fietsanalyseplatform op basis van big data voltooid. Hiermee is het bedrijf de eerste in de geschiedenis van professioneel wielrennen, die realtime informatie verschaft over de individuele renners. Deze innovatie werd mogelijk gemaakt door Amaury Sport Organisation (ASO) in samenwerking met de 22 teams die in 2015 aan de1

Vrouwentennis innoveert met big data

Vrouwentennis innoveert met big data

Veel mensen kunnen zich wel iets voorstellen bij de rol van innovatie in bijvoorbeeld de Formule-1. Maar innovatie bij tennis? Daar denkt men bij de Women's Tennis Association (WTA) heel anders over. Deze tennisorganisatie is er heilig van overtuigd dat Big Data, cloud en business analytics zowel voor speelsters, coaches als fans grote waarde heef1