ACM maakt einde aan ‘routerdwang’

AVM_Fritzbox-bbwf_2021_280210

Met ingang van 28 januari 2022 mogen consumenten en bedrijven in Nederland zelf hun modem kiezen en zijn hiermee niet meer afhankelijk van hun internetprovider. Ongeacht het type aansluiting (DSL, kabel, glasvezel, mobiel) kunnen consumenten dan zelf beslissen of zij een apparaat van de provider willen gebruiken of een eigen modem willen aansluiten die beter bij hun behoeften past. Tot nu is het veelal de provider die de modemkeus bepaalt en heeft de consument daar niks over te zeggen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft afgelopen juli een nieuwe beleidsregel bekend gemaakt waarin de vrije modemkeuze is vastgelegd. Dit in aansluiting op Europese regels rond vrije modemkeuze.

De nieuwe regel is goed nieuws voor de consument én voor channelspelers. Voor de consumenten betekent het dus volledige keuzevrijheid als het gaat om het modem van hun voorkeur. Channelspelers profiteren van een veel opener markt waarin consumenten gemakkelijk overstappen en op zoek gaan naar kwaliteit en opties. Een grote groep kritische consumenten zal gaan kijken naar oplossingen die hen extra mogelijkheden bieden, zoals het veilig beheren van persoonlijke gegevens of het ondersteunen van slimme apparaten in huis.

Nieuwe focus

Verwacht wordt dat de keuzevrijheid in deze branche zal zorgen voor een nog grotere focus op kwaliteit, brede inzetbaarheid en veiligheid. De nieuwe regel zorgt er ook voor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd. Dat is goed voor de branche én voor de consument. AVM, leverancier van de FRITZ!Box-modems, biedt een breed aanbod van modems voor elk type verbinding. Gerald Schouten, Channel Sales Manager Benelux bij AVM: “Dit biedt de channelpartners enorme kansen om hun markt en aanbod te vergroten. Wij hebben nu al – mede dankzij onze kwaliteit en solide klantenservice – een heel sterke reputatie onder klanten en serviceproviders. Dat vormt een uitstekend uitgangspunt voor volgend jaar als de vrije modemkeuze een feit is.”

Lees ook
Zwarte Cross kiest voor tweede jaar op rij Extreme Networks als Technology Partner

Zwarte Cross kiest voor tweede jaar op rij Extreme Networks als Technology Partner

Extreme Networks verzorgt deze zomer voor de tweede keer op rij, samen met partner Indicium, de netwerkoplossingen tijdens Zwarte Cross. Het grootste betaalde sport- en muziekfestival van Nederland en grootste outdoor motorcrossevenement in de wereld vindt plaats van 18 tot en met 21 juli in Lichtenvoorde. Als Technology Partner fungeert Extr1

SURF rondt eerste fase netwerk van de toekomst af

SURF rondt eerste fase netwerk van de toekomst af

Optische laag SURFnet-netwerk volledig vernieuwd  SURF, ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland, heeft de migratie van de optische laag van het vernieuwde SURFnet-netwerk afgerond. De vervanging van de optische laag van het vaste netwerk is in juni 2017 gestart. De tweede fase van het netwerk van de toekomst, het v1

Onderzoek Jimdo: 37 procent van mkb  bouwt geen bedrijfswebsite vanwege gebrek aan technische kennis

Onderzoek Jimdo: 37 procent van mkb bouwt geen bedrijfswebsite vanwege gebrek aan technische kennis

Meer dan een derde van de zzp’ers en mkb-bedrijven in Nederland (37 procent) die nog geen bedrijfswebsite heeft, denkt dat ze hiervoor te weinig technische kennis hebben. 32 procent van de respondenten geeft aan door een gebrek aan tijd geen website (laten) maken. Van de zzp’ers en mkb’ers met een website noemt 89 procent een website essentieel vo1