6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

And-digital

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om die strategie uit te voeren. En 26% van de organisaties loopt nu al omzet mis omdat ze niet aan de digitale behoeften van hun klanten kunnen voldoen.

Dat blijkt uit het onderzoek Nederland in het oog van de digitale storm door digital agency AND Digital. Nederlandse organisaties zijn zich ervan bewust dat ze digitaal zullen moeten innoveren om toekomstbestendig te blijven. Zes op de tien Nederlandse bedrijven (61%) is van plan hiervoor digitale investeringen te doen, een derde daarvan zelfs al binnen een jaar. Ruim een kwart van de organisaties in Nederland geeft aan op dit moment al achter te lopen in zijn digitale innovatie.
 

Naweeën coronapandemie

Het grootste struikelblok in de voorbereiding op de digitale toekomst is het in huis halen van de juiste vaardigheden. Voor ruim een derde van de Nederlandse organisaties is het werven van talent een topprioriteit. Nog eens 30% geeft de komende tijd prioriteit aan het trainen van hun digitale team. Uit het onderzoek blijkt dat de coronapandemie op meerdere manieren invloed heeft gehad op het wervingsbeleid van organisaties.
 
Zo heeft de pandemie de digitale druk op het Nederlandse bedrijfsleven flink vergroot. De vraag van klanten naar digitale producten en diensten steeg de afgelopen achttien maanden met 32%. Bijna een derde van de Nederlandse bedrijven voelt zich nu dan ook meer onder druk gezet om digitale oplossingen te leveren dan voor de pandemie het geval was.
 
Tegelijkertijd heeft corona geleid tot een stilstand in het werven van talent. Overleven was de eerste (logische) reactie tijdens de pandemie en veel bedrijven lijken direct te zijn gestopt (of het simpelweg te zijn vergeten) om te investeren in digitaal talent. Slechts 17% is hier de afgelopen periode gewoon mee doorgegaan. Ook het trainen van medewerkers in een digitale functie stond tijdens de pandemie op een lager pitje, slechts een kwart van de bedrijven investeerde hierin.
 

Kritisch middenmanagement

Een andere opvallende uitkomst uit het onderzoek is het verschil in perceptie tussen het C-level enerzijds en het middenmanagement en operationele teams anderzijds. Zo is het C-level over het algemeen meer tevreden over het huidige aanbod van digitale producten en diensten van hun organisatie, slechts 14% beschouwt het eigen digitale aanbod als onvoldoende. Het middenmanagement is het meest kritisch ten aanzien van de eigen digitale dienstverlening: 31% vind dit nog onvoldoende. Onder operationele medewerkers is dit 23%.
 
Eensgezind zijn operationele medewerkers en het C-level over het gebrek aan digitale kennis, expertise en skills onder leidinggevenden. In beide groepen geeft bijna een kwart aan dat die kennis onder de maat is. Oftewel, een kwart van de organisaties vindt dat de board over onvoldoende kennis beschikt om het bedrijf door de digitale storm te leiden.
 
Jeroen Kleinhoven, Benelux Executive bij AND Digital: “De Nederlandse bedrijven die ongeschonden uit de coronapandemie zijn gekomen hebben laten zien hoe belangrijk een sterke digitale strategie (en de executie) is. Met de pandemie in zijn (ogenschijnlijke) eindfase, is het voor organisaties die hun digitale strategie nog niet in de steigers hebben staan hoog tijd om orde op zaken te stellen. Het luwen van de pandemie is niet het teken om achterover te leunen. Sterker nog, het zwaartepunt van de digitale storm moet nog komen. Organisaties doen er goed aan nu het moment grijpen om veranderingen door te voeren om niet enkel te kunnen overleven, maar ook weer te kunnen groeien. Een gedegen digitale strategie en talent met de juiste vaardigheden zijn hierbij onmisbaar. Maar ook daar is nog flink wat werk aan de winkel, zo toont het onderzoek aan.”
 
Het onderzoeksrapport Nederland in het oog van de digitale storm is hier te downloaden.
Meer over
Lees ook
Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Mobile devices hebben veel sectoren op hun kop gezet – van de reisbranche tot en met de retail – en nu is het de beurt aan recruitment. Indeed, ’s werelds grootste vacaturesite, ondervroeg ruim 760 HR-verantwoordelijken in Nederland en België over mobile recruitment. Elke organisatie die vooruit wil in de verhitte strijd om talent, moet meten waar1

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Als gevolg van recente veranderingen in wet- en regelgeving kiezen bedrijven er steeds vaker voor hun salaris- en personeelsadministratie uit te besteden. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van dienstverlener Optimo. Het bedrijf dat administratieve HR-processen optimaliseert, automatiseert en overneemt, hield het onderzoek om achter de redenen t1

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Uit onderzoek van Noties in opdracht van Fellowes blijkt dat meer dan de helft (56%) van de groeiende groep zzp’ers in Nederland last heeft van nekpijn. Zij hebben hier vaker last van dan hun collega’s in loondienst. Ook schouderpijn is een veelgehoorde ergonomische klacht bij deze eenpitters (44%). Eind 2014 telde het CBS bijna 880.000 zzp'ers in1