"53% van de Nederlandse consumenten angstig voor fraude"

sas_logo_icon_512-256-2022

Onderzoek door AI- en analytics-specialist SAS toont aan dat 53% van de Nederlandse consumenten bang is om slachtoffer te worden van fraude. Wereldwijd ligt dit gemiddelde zelfs op 75%. Ook vindt bijna 85% van de consumenten dat organisaties meer zouden moeten doen om hen te beschermen tegen fraude. Het onderzoek van SAS belicht wereldwijde trends in fraude gericht op consumenten.

Nederland minder toename in fraude, maar voorzichter met delen van data

Het SAS Global Fraud-onderzoek werd gedaan onder 13.500 consumenten, waarvan 500 uit Nederland. Opvallend is dat de resultaten van de Nederlandse consumenten in veel opzichten afwijkt van de andere onderzochte landen. Zo gaf 32% van de Nederlandse consumenten aan in 2022 een toename van fraude te hebben ervaren ten opzichte van eerdere jaren, terwijl dit wereldwijd een stuk hoger ligt op gemiddeld 47%.

Nederlanders zijn daarnaast iets voorzichtiger met het delen van data. Waar gemiddeld 20% van alle respondenten wereldwijd bereid is om persoonlijke data met service providers te delen om fraude te voorkomen, is dit voor Nederland slechts 16%.  

Nederlandse consumenten hebben ook andere ervaringen met betrekking tot het soort (pogingen tot) fraude. Zo wordt er in Nederland aanzienlijk vaker fraude gepleegd door fraudeurs die zich voordoen als iemand van een gerenommeerde organisatie of overheidsinstelling; 43% van de Nederlandse respondenten zegt deze vorm van fraude te hebben ervaren tegen een wereldwijd gemiddelde van 29%. Ook komt onder Nederlandse consumenten fraude in de vorm van pogingen om bankgegevens te verkrijgen het meest voor en vinden de meeste fraudepogingen via de mobiele telefoon plaats.

Het onderzoek laat tevens zien dat maar liefst 86% van de Nederlandse consumenten tegenwoordig meer op zijn hoede is voor fraude dan voorgaande jaren. 58% van de Nederlandse respondenten is minimaal één keer slachtoffer geweest van fraude. Wereldwijd is dit een stuk hoger, zelfs 70%. De voorzichtige benadering van Nederlanders richting fraude is ook terug te zien in de cijfers. 42% gaf aan nooit slachtoffer te zijn geweest van fraude, terwijl dit wereldwijd slechts 30% was. Ondanks de toenemende angst voor fraude, indiceert het rapport dat consumenten zich hierdoor niet laten weerhouden in het gebruik van digitale diensten. 63% van de Nederlandse deelnemende consumenten liet weten digitale diensten te blijven gebruiken, waarbij 24% zelfs aangaf meer digitale diensten te willen gaan gebruiken.

AI-gedreven fraude zorgt voor nieuwe uitdagingen

De grote angst rondom fraude heeft waarschijnlijk verschillende oorzaken, waaronder het toenemende aantal nieuwsberichten over fraude, economische crises en de groeiende afhankelijkheid van consumenten van online kanalen die meer informatie van hen vragen. Daar komt nog een nieuwe trend bij, generatieve AI-technologie, die fraude nog gemakkelijker maakt.

Generatieve AI kan worden gebruikt om bijvoorbeeld deepfake profielen te maken, waarbij de fraudeur de stem of het gezicht van het slachtoffer kan nabootsen om toegang te krijgen tot accounts. Toch geeft 73,2 % van de Nederlandse consumenten aan wel bereid te zijn om biometrische methodes, zoals gezichtsherkenning of spraakherkenning, bij een betaling of transactie te gebruiken in plaats van wachtwoorden. 49,6 % gaf aan voor authenticatie bij overschrijvingen, betalingen, transacties, etc zelfs liever biometrische methodes te gebruiken dan wachtwoorden.

Andere belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • Nederlandse en Belgische consumenten beschouwen veiligheidscontroles die ze moeten ondergaan bij leveranciers/serviceproviders als minder negatief dan consumenten in andere landen. In Nederland en België ervaarden respectievelijk 29% en 26% van de respondenten een slechtere klantenservice door veiligheidscontroles, terwijl dit wereldwijd op 35% lag.
  • De top 3 meest gebruikte communicatiekanalen door fraudeurs zijn: mobiele telefoon (70%), e-mail (67%) en tekst/Whatsapp (42%).
  • 61% van de Nederlandse respondenten zegt dat ze zouden overstappen naar een andere service provider als ze te maken krijgen met fraude of het gevoel hebben dat een ander bedrijf betere bescherming biedt.

 

Download voor meer resultaten het volledige rapport

Faces of Fraud - Consumer experiences with fraud and what it means for businesses

 

Lees ook
Data en analyse: de basis van fraudepreventie in het digitale tijdperk

Data en analyse: de basis van fraudepreventie in het digitale tijdperk

Wanneer het aankomt op fraudepreventie, heeft de verschuiving naar digitale kanalen en applicaties door klanten en organisaties nieuwe verwachtingen en uitdagingen gecreëerd waaraan telco-organisaties moeten voldoen en die zij moeten overwinnen.

ACM blokkeert misleidende doorschakeldiensten naar Belastingtelefoon

ACM blokkeert misleidende doorschakeldiensten naar Belastingtelefoon

De ACM heeft op 21 februari 2022 twee 0906-nummers voorlopig geblokkeerd wegens aanwijzingen dat ze bellers misleiden wanneer ze hen tegen betaling doorverbinden met de Belastingtelefoon van de Belastingdienst. Deze doorschakeldiensten kosten 90 en 100 cent per minuut en tikken door nadat de beller is doorverbonden.

2022 InsurTech Trends: Anti-fraude technologie stijgt explosief door cyberoorlog

2022 InsurTech Trends: Anti-fraude technologie stijgt explosief door cyberoorlog

Het gebruik van voorspellende analytics door verzekeraars om fraude te bestrijden heeft een recordhoogte bereikt, zo blijkt uit het laatste onderzoek naar verzekeringsfraude-technologie van de Coalition Against Insurance Fraud en analytics- en AI-marktleider SAS. De studie State of Insurance Fraud Technology toont aan dat 80% van de verzekeraars v1