Over het hoe en waarom van Data Integriteit

EGP-LOGO_petrol_voorkeur-01-600300

De hoeveelheid data die in organisaties omgaat is de laatste jaren enorm toegenomen en dat zal alleen maar groeien. Steeds meer bedrijven zien de toegevoegde waarde van al die data in. Ze gaan aan de slag met Big Data en Business Intelligence tools om meer inzicht te krijgen in hun bedrijfsvoering, om analyses te doen over nieuwe trends in de markt of zelfs totaal nieuwe business modellen te bedenken. Dit alles stelt hoge eisen aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van de gegevens oftewel de data-integriteit.

 

Wat is data integriteit eigenlijk niet?

Data integriteit is een breed begrip. Het gaat erom dat de gegevens inhoudelijk correct, consistent, en volledig zijn opgeslagen. Daarnaast moeten ze ook altijd actueel zijn en afkomstig uit betrouwbare bron. Dat is nogal wat. Er zijn dan ook solide processen, systemen en databases nodig om ervoor te zorgen dat de data die vastgelegd en/of gebruikt wordt in een organisatie aan alle criteria voldoet.

Garbage in is garbage out

Het uitgangspunt is dat alle gegevens correct en slechts eenmalig worden opgeslagen. Dat klinkt logischer dan het is. In veel bedrijven is de informatievoorziening niet optimaal. Maar al te vaak worden dezelfde gegevens dubbel ingevoerd en opgeslagen in meerdere databases. Vroeg of laat leidt dat tot inconsistentie en vervuilde data. Een goede informatie-architectuur kan hierin veel ellende voorkomen.

Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje

Ook wanneer alle gegevens goed zijn opgeslagen blijft het opletten geblazen. Kapotte hardware, menselijke fouten of cybercriminelen die onder valse voorwendselen computersystemen en daarmee databases binnendringen. Er zijn talloze scenario’s te bedenken waardoor de data-integriteit alsnog op de tocht komt te staan. Dat kan dramatische gevolgen hebben. U kunt er maar beter op voorbereid zijn door maatregelen te nemen omtrent two-factor authenticatie, monitoring, firewalls, virus scanners, backup procedures en goede uitwijkfaciliteiten. Het is allemaal geen overbodige luxe, maar het maakt de infrastructuur er niet eenvoudiger op.

Data integriteit in de Cloud

Het inrichten van een goede ICT omgeving is een complexe en kostbare zaak. Daarom kiezen veel bedrijven er voor over te gaan naar de Cloud. Een dergelijke keuze heeft een keerzijde en brengt ook nieuwe risico’s met zich mee. Want waar komt de data precies terecht, hoe weet je dat de gegevens veilig worden opgeslagen?

Vragen voor Cloud leveranciers

We raden bedrijven aan die een migratie naar de Cloud overwegen selectief te zijn bij het kiezen van een Cloud leverancier. Heeft u de garantie dat de gegevens veilig worden opgeslagen en dat uw medewerkers altijd toegang hebben tot de juiste, actuele gegevens? Kunt u er zeker van zijn dat uw data niet doorgespeeld wordt aan derde partijen? Hoe zit het met de uitwijk faciliteiten bij langdurige storingen? Neemt een Cloud leverancier ook zijn verantwoordelijkheid bij calamiteiten? Heeft de Cloud leverancier een Exit Strategie? Dat zijn de vragen waar het om draait! Data is nu eenmaal de motor van de bedrijfsprocessen. Het is daarom belangrijk dat een Cloud leverancier zijn zaken goed op orde heeft.

Interesse?

Bij Espresso gridpoint helpen we business partners al jaren succesvol met private Cloudoplossingen. We beschikken over een eigen ICT infrastructuur, die verdeeld is over meerdere gecertificeerde Nederlandse datacenters. Met onze ervaring en kennis weten we precies hoe professionele ICT bedrijven (softwareleveranciers en integrators) de private Cloud effectief kunnen inzetten voor zichzelf en hun klanten.

Hans Spuijbroek kleur-EGP-150150

Wilt u meer weten over de dienstverlening? Neem dan contact met ons op. Bij EGP investeren we in MSP’s onder het motto ‘Samen maakt beter’. Onze kennis delen we graag. We komen graag een keer vrijblijvend langs om kennis te maken!

Hans Spuijbroek is Business partner development bij EGP

Lees ook
Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data heeft zijn fietsanalyseplatform op basis van big data voltooid. Hiermee is het bedrijf de eerste in de geschiedenis van professioneel wielrennen, die realtime informatie verschaft over de individuele renners. Deze innovatie werd mogelijk gemaakt door Amaury Sport Organisation (ASO) in samenwerking met de 22 teams die in 2015 aan de1

Cloud is booming for business

Cloud is booming for business

door Mark Raben | Iedereen die gebruikmaakt van Google Drive, Amazon, Uber of Airbnb weet het: cloud computing biedt allerlei voordelen. Maar het is niet alleen maar het speeltje van consumenten. Ook de b-to-b-sector doet er al de nodige jaren zijn voordeel mee. Maar hand-in-hand met de networked economy zorgt cloud dit jaar voor een zakelijke aar1

Vrouwentennis innoveert met big data

Vrouwentennis innoveert met big data

Veel mensen kunnen zich wel iets voorstellen bij de rol van innovatie in bijvoorbeeld de Formule-1. Maar innovatie bij tennis? Daar denkt men bij de Women's Tennis Association (WTA) heel anders over. Deze tennisorganisatie is er heilig van overtuigd dat Big Data, cloud en business analytics zowel voor speelsters, coaches als fans grote waarde heef1