Europese mkb-bedrijven steeds vaker aangevallen door hackers

1396955_49065589

Datto heeft de bevindingen van het Europese ‘State of the Channel Ransomware Report 2018’ bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat Europese mkb-bedrijven meer te lijden hebben onder ransomwareaanvallen in vergelijking met bedrijven wereldwijd. Europese managed service providers (MSP's) meldden een hoger percentage ransomwareaanvallen op hun klanten dan waar ook ter wereld.

Hoewel hackers zich nu met name richten op bancaire trojans, cryptomining en andere, steeds geavanceerder nieuwe aanvallen, is ransomware nog altijd de grootste bedreiging voor bedrijven. Hackers gaan steeds slimmer te werk door vaker aanvallen uit te voeren, maar per aanval minder losgeld te eisen.

Datto 1 Ransomware blijft een enorme bedreiging voor het mkb

Over de periode vanaf het tweede kwartaal van 2016 tot en met het tweede kwartaal van 2018 meldde 84 procent van de Europese MSP’s dat hun klanten slachtoffer zijn geweest van ransomwareaanvallen.

Wereldwijd versus Europa

In het wereldwijde ransomwarerapport komt naar voren dat slechts een op de vier ransomwareaanvallen bij de autoriteiten wordt gemeld. Uit het Europese rapport blijkt dat dit aantal in Europa nog lager is: slechts zestien procent. In de eerste helft van 2018 meldde een verontrustende 42 procent van de MSP's dat klanten op één dag met meerdere aanvallen te maken kregen. Dit is een stijging van 22 procent ten opzichte van 2017 en fors hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 35 procent.

Datto 2

De kosten van downtime zijn voor een bedrijf meer dan twaalf keer zo hoog dan de kosten van het gevraagde losgeld

De hoogte van het geëiste losgeldbedrag en de totale kosten van downtime als gevolg van ransomwareaanvallen vielen beide lager uit in 2018 dan het jaar ervoor. MSP’s meldden dat gemiddeld ongeveer 2.293 euro als losgeld van mkb-bedrijven wordt geëist, terwijl de kosten van downtime in verband met een ransomwareaanval gemiddeld uitkomen op 29.294 euro. Dit overstijgt het wereldwijde gemiddelde, waarbij de kosten van downtime tien keer zo hoog zijn dan het gemiddelde gevraagde losgeld.

Mkb-bedrijven tastten in 2018 nog steeds in het duister als het gaat om de frequentie en ernst van ransomwareaanvallen

Bijna 86 procent van de MSP's gaf in 2018 aan 'zeer bezorgd' te zijn. Toch geeft slechts 24 procent ervan aan dat hun mkb-klanten daar hetzelfde over denken.

Het volledige Europese State of the Channel Ransomware Rapport 2018 van Datto is hier te downloaden.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1