Europese mkb-bedrijven steeds vaker aangevallen door hackers

1396955_49065589

Datto heeft de bevindingen van het Europese ‘State of the Channel Ransomware Report 2018’ bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat Europese mkb-bedrijven meer te lijden hebben onder ransomwareaanvallen in vergelijking met bedrijven wereldwijd. Europese managed service providers (MSP's) meldden een hoger percentage ransomwareaanvallen op hun klanten dan waar ook ter wereld.

Hoewel hackers zich nu met name richten op bancaire trojans, cryptomining en andere, steeds geavanceerder nieuwe aanvallen, is ransomware nog altijd de grootste bedreiging voor bedrijven. Hackers gaan steeds slimmer te werk door vaker aanvallen uit te voeren, maar per aanval minder losgeld te eisen.

Datto 1 Ransomware blijft een enorme bedreiging voor het mkb

Over de periode vanaf het tweede kwartaal van 2016 tot en met het tweede kwartaal van 2018 meldde 84 procent van de Europese MSP’s dat hun klanten slachtoffer zijn geweest van ransomwareaanvallen.

Wereldwijd versus Europa

In het wereldwijde ransomwarerapport komt naar voren dat slechts een op de vier ransomwareaanvallen bij de autoriteiten wordt gemeld. Uit het Europese rapport blijkt dat dit aantal in Europa nog lager is: slechts zestien procent. In de eerste helft van 2018 meldde een verontrustende 42 procent van de MSP's dat klanten op één dag met meerdere aanvallen te maken kregen. Dit is een stijging van 22 procent ten opzichte van 2017 en fors hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 35 procent.

Datto 2

De kosten van downtime zijn voor een bedrijf meer dan twaalf keer zo hoog dan de kosten van het gevraagde losgeld

De hoogte van het geëiste losgeldbedrag en de totale kosten van downtime als gevolg van ransomwareaanvallen vielen beide lager uit in 2018 dan het jaar ervoor. MSP’s meldden dat gemiddeld ongeveer 2.293 euro als losgeld van mkb-bedrijven wordt geëist, terwijl de kosten van downtime in verband met een ransomwareaanval gemiddeld uitkomen op 29.294 euro. Dit overstijgt het wereldwijde gemiddelde, waarbij de kosten van downtime tien keer zo hoog zijn dan het gemiddelde gevraagde losgeld.

Mkb-bedrijven tastten in 2018 nog steeds in het duister als het gaat om de frequentie en ernst van ransomwareaanvallen

Bijna 86 procent van de MSP's gaf in 2018 aan 'zeer bezorgd' te zijn. Toch geeft slechts 24 procent ervan aan dat hun mkb-klanten daar hetzelfde over denken.

Het volledige Europese State of the Channel Ransomware Rapport 2018 van Datto is hier te downloaden.

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1