Onderzoek: organisaties moeten met het inzetten van collaboration-technologie hun concurrentiepositie verbeteren

274094_h_ergb_s_gl

Nieuw onderzoek in opdracht van Dimension Data laat zien dat technologie er niet in slaagt de concurrentiepositie van wereldwijd actieve bedrijven te verbeteren. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van het 2016 Connected Enterprise Report.

Het rapport geeft een overzicht van de actuele status van implementaties van collaboration-strategieën en belicht wereldwijde trends en ontwrichtingen op dit gebied. De uitkomsten zijn gebaseerd op een onderzoek onder negenhonderd participanten in vijftien landen. Het ging om onder anderen IT-managers, CIO’s en line of business-managers in organisaties met meer dan duizend medewerkers.

Volgens een op de vijf respondenten slaagt collaboration-technologie er niet in om de concurrentiepositie van zijn organisatie te verbeteren. 87 procent geeft aan dat collaboration-technologie wel het teamwork heeft verbeterd. 88 procent noemt een snellere besluitvorming als effect.

Wouter Bakker, Business Unit Manager Communications bij Dimension Data, zegt dat naast het verbeteren van de productiviteit en het teamwork ook omzetstijging een doel is van de inzet van collaboration-technologie.

“Rond de veertien procent – het op een na hoogste aantal respondenten in het rapport – zegt dat het vergroten van de omzet het belangrijkste doel is van zijn collaboration-strategie. Bij een op de drie organisaties is men van mening dat het vergroten van de omzet een van de drie belangrijke manieren was om het succes van een collaboration-project te meten.”

“Bedrijven hebben wisselend succes geboekt bij het realiseren van verbeteringen door gebruik van collaboration-technologieën”, zegt Brian Riggs, analist Enterprise Services bij onderzoeksbureau Ovum. “Zij hebben teamwork en productiviteit verbeterd, deels omdat dit mogelijk is doordat het daarbij om mensenwerk gaat. Het benutten van samenwerking om de concurrentiekracht te versterken, is echter veel gecompliceerder. Dat vereist grote veranderingen in de bedrijfsvoering van een organisatie en van haar rol in de branche. Deze wijzigingen kunnen veel tijd en inspanning vragen.”

Andere belangrijke bevindingen uit het rapport zijn de volgende.

  • Een kwart van de respondenten zegt het succes van samenwerkingsprojecten te meten op basis van de manier van implementeren in plaats van hoe het wordt gebruikt en geadopteerd binnen de organisatie. Een op de drie IT-afdelingen beschouwt het overbrengen van unified communications en collaboration naar de cloud als de belangrijkste technologietrend voor de eigen collaboration-strategie. Niettemin vertrouwt momenteel minder dan 25 procent op gehoste collaboration-services.
  • Bij een op de drie organisaties wordt enterprise social collaboration gebruikt door alle of de meeste medewerkers. Bij bijna de helft van alle bedrijven leeft de overtuiging dat social collaboration het komende jaar zal toenemen.
Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1