Onderzoek: organisaties moeten met het inzetten van collaboration-technologie hun concurrentiepositie verbeteren

274094_h_ergb_s_gl

Nieuw onderzoek in opdracht van Dimension Data laat zien dat technologie er niet in slaagt de concurrentiepositie van wereldwijd actieve bedrijven te verbeteren. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van het 2016 Connected Enterprise Report.

Het rapport geeft een overzicht van de actuele status van implementaties van collaboration-strategieën en belicht wereldwijde trends en ontwrichtingen op dit gebied. De uitkomsten zijn gebaseerd op een onderzoek onder negenhonderd participanten in vijftien landen. Het ging om onder anderen IT-managers, CIO’s en line of business-managers in organisaties met meer dan duizend medewerkers.

Volgens een op de vijf respondenten slaagt collaboration-technologie er niet in om de concurrentiepositie van zijn organisatie te verbeteren. 87 procent geeft aan dat collaboration-technologie wel het teamwork heeft verbeterd. 88 procent noemt een snellere besluitvorming als effect.

Wouter Bakker, Business Unit Manager Communications bij Dimension Data, zegt dat naast het verbeteren van de productiviteit en het teamwork ook omzetstijging een doel is van de inzet van collaboration-technologie.

“Rond de veertien procent – het op een na hoogste aantal respondenten in het rapport – zegt dat het vergroten van de omzet het belangrijkste doel is van zijn collaboration-strategie. Bij een op de drie organisaties is men van mening dat het vergroten van de omzet een van de drie belangrijke manieren was om het succes van een collaboration-project te meten.”

“Bedrijven hebben wisselend succes geboekt bij het realiseren van verbeteringen door gebruik van collaboration-technologieën”, zegt Brian Riggs, analist Enterprise Services bij onderzoeksbureau Ovum. “Zij hebben teamwork en productiviteit verbeterd, deels omdat dit mogelijk is doordat het daarbij om mensenwerk gaat. Het benutten van samenwerking om de concurrentiekracht te versterken, is echter veel gecompliceerder. Dat vereist grote veranderingen in de bedrijfsvoering van een organisatie en van haar rol in de branche. Deze wijzigingen kunnen veel tijd en inspanning vragen.”

Andere belangrijke bevindingen uit het rapport zijn de volgende.

  • Een kwart van de respondenten zegt het succes van samenwerkingsprojecten te meten op basis van de manier van implementeren in plaats van hoe het wordt gebruikt en geadopteerd binnen de organisatie. Een op de drie IT-afdelingen beschouwt het overbrengen van unified communications en collaboration naar de cloud als de belangrijkste technologietrend voor de eigen collaboration-strategie. Niettemin vertrouwt momenteel minder dan 25 procent op gehoste collaboration-services.
  • Bij een op de drie organisaties wordt enterprise social collaboration gebruikt door alle of de meeste medewerkers. Bij bijna de helft van alle bedrijven leeft de overtuiging dat social collaboration het komende jaar zal toenemen.
Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1