Meer dan helft van de Nederlanders verwacht baan niet kwijt te raken door automatisering

274094_h_ergb_s_gl

Meer dan de helft (57 procent) van de Nederlanders maakt zich nog niet druk om de opkomende automatisering op de arbeidsmarkt. Toch verwacht bijna twee derde (67 procent) wel dat automatisering en de opkomst van nieuwe technologieën de komende tien jaar van invloed zullen zijn op de arbeidsmarkt. Slechts veertien procent van de Nederlanders is bang de komende tien jaar zijn of haar baan te verliezen aan een robot, computer of algoritme. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed in samenwerking met onderzoeksbureau Team Vier. 

Eerder onderzoek liet ook al zien dat robots op den duur steeds meer banen zullen overnemen. Zo bleek uit onderzoek van ING Economisch Bureau dat een op de drie banen over dertig jaar is overgenomen door robots. Volgens het ‘Future of Jobs’-rapport van World Economic Forum verdwijnen er door automatisering en de opkomst van robots tot en met 2020 netto vijf miljoen banen wereldwijd. Vooral vrouwen zouden hiervan de dupe zijn.

Andere prioriteiten

Volgens het onderzoek van Indeed hebben Nederlanders echter andere prioriteiten met betrekking tot de arbeidsmarkt. Kijkend naar 2017, maken Nederlanders zich meer zorgen over hun doorgroeimogelijkheden (29 procent), het niet-flexibel kunnen werken (23 procent) en dat hij of zij ontslagen wordt (21 procent). Slechts zes procent maakt zich zorgen dat zijn of haar baan vervangen wordt door techniek. Vergeleken met andere arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen, wordt automatisering in 2017 ook nog niet als grootste uitdaging voor de arbeidsmarkt gezien. Slechts zeventien procent van de ondervraagden ziet dit en de opkomst van nieuwe technologieën als een probleem voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Werkloosheid in het algemeen en het in dienst nemen van 50-plussers wordt als een veel groter probleem ervaren: respectievelijk 48 en 37 procent.

Verschillen opleiding en geslacht

Uit het onderzoek blijkt verder dat hoe hoger opgeleid de ondervraagden zijn, hoe groter zij de kans schatten dat automatisering van invloed zal zijn op hun baan. Lager opgeleiden schatten de kans op 56 procent en hogeropgeleiden op 72 procent.

Hoewel in het rapport van World Economic Forum naar voren kwam dat vooral vrouwen hinder zullen ondervinden van automatisering, ontdekte Indeed dat vrouwen minder ongerust zijn dan mannen. Zo ziet 22 procent van de ondervraagde mannen automatisering dit jaar als grote uitdaging, terwijl slechts twaalf procent van de vrouwen dit aangeeft. En dat geldt ook voor de lange termijn: zeventig procent van de mannen denkt dat de arbeidsmarkt de komende tien jaar hinder ondervindt van automatisering, tegenover 64 procent van de vrouwen. Toch denken zowel mannen (62 procent) als vrouwen (52 procent) niet dat zij persoonlijk risico lopen.

“Technologie verandert continu. Ook op de arbeidsmarkt is het onvermijdelijk dat technologie zaken gaat overnemen”, zegt Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed. “Desondanks zijn er banen waarbij het lastiger is om deze door technologie te vervangen. Denk aan banen waar emotie en menselijke vaardigheden, zoals creativiteit, een grote rol spelen. Dit zijn bijvoorbeeld banen zoals in de psychologiebranche, HR en creatieve industrieën. Echter, voordat banen geautomatiseerd worden, worden de nieuwe technologieën uitgebreid getest en aangepast. Het zal daarom zeker nog een tijd duren voordat technologie daadwerkelijk het werk van mensen overneemt.”

Meer over
Lees ook
PwC: 2014 beste jaar in decennium  voor tech IPOs

PwC: 2014 beste jaar in decennium voor tech IPOs

2014 was het recordjaar voor technologie IPOs in de afgelopen 10 jaar, met 118 deals met een totale waarde van $51,2 miljard. Hoewel de cijfers in alle bedrijfssectoren zijn gestegen ten opzichte van 2013 was de Alibaba deal ($21,8 miljard) een enorme boost voor de gehele technologiesector. In een onlangs uitgebracht rapport van PwC, getiteld ‘Glo1

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

BYOD, consumerization of IT - het lijken vaak vooral marketingkreten. Toch is dat niet waar. Steeds vaker zijn het de ervaringen die consumenten met internet, tablets en smart phones hebben in hun privé-omgeving die de eisen en wensen van de business bepalen. Daarom doen we er verstandig juist die consumententrends goed in de gaten te houden. Juis1

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

door Bennie Mols |  Op donderdag 2 oktober organiseerde COMMIT/, de nationaal publiek-private samenwerking op het terrein van ICT-onderzoek, het event The Big Future of Data. In 59 demo’s (pdf) presenteerden ICT-onderzoekers en de zakelijke projectpartners hun nieuwste resultaten: van een razendsnelle 3D-scantechniek tot een digitale vorm van1