Meer dan helft van de Nederlanders verwacht baan niet kwijt te raken door automatisering

274094_h_ergb_s_gl

Meer dan de helft (57 procent) van de Nederlanders maakt zich nog niet druk om de opkomende automatisering op de arbeidsmarkt. Toch verwacht bijna twee derde (67 procent) wel dat automatisering en de opkomst van nieuwe technologieën de komende tien jaar van invloed zullen zijn op de arbeidsmarkt. Slechts veertien procent van de Nederlanders is bang de komende tien jaar zijn of haar baan te verliezen aan een robot, computer of algoritme. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed in samenwerking met onderzoeksbureau Team Vier. 

Eerder onderzoek liet ook al zien dat robots op den duur steeds meer banen zullen overnemen. Zo bleek uit onderzoek van ING Economisch Bureau dat een op de drie banen over dertig jaar is overgenomen door robots. Volgens het ‘Future of Jobs’-rapport van World Economic Forum verdwijnen er door automatisering en de opkomst van robots tot en met 2020 netto vijf miljoen banen wereldwijd. Vooral vrouwen zouden hiervan de dupe zijn.

Andere prioriteiten

Volgens het onderzoek van Indeed hebben Nederlanders echter andere prioriteiten met betrekking tot de arbeidsmarkt. Kijkend naar 2017, maken Nederlanders zich meer zorgen over hun doorgroeimogelijkheden (29 procent), het niet-flexibel kunnen werken (23 procent) en dat hij of zij ontslagen wordt (21 procent). Slechts zes procent maakt zich zorgen dat zijn of haar baan vervangen wordt door techniek. Vergeleken met andere arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen, wordt automatisering in 2017 ook nog niet als grootste uitdaging voor de arbeidsmarkt gezien. Slechts zeventien procent van de ondervraagden ziet dit en de opkomst van nieuwe technologieën als een probleem voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Werkloosheid in het algemeen en het in dienst nemen van 50-plussers wordt als een veel groter probleem ervaren: respectievelijk 48 en 37 procent.

Verschillen opleiding en geslacht

Uit het onderzoek blijkt verder dat hoe hoger opgeleid de ondervraagden zijn, hoe groter zij de kans schatten dat automatisering van invloed zal zijn op hun baan. Lager opgeleiden schatten de kans op 56 procent en hogeropgeleiden op 72 procent.

Hoewel in het rapport van World Economic Forum naar voren kwam dat vooral vrouwen hinder zullen ondervinden van automatisering, ontdekte Indeed dat vrouwen minder ongerust zijn dan mannen. Zo ziet 22 procent van de ondervraagde mannen automatisering dit jaar als grote uitdaging, terwijl slechts twaalf procent van de vrouwen dit aangeeft. En dat geldt ook voor de lange termijn: zeventig procent van de mannen denkt dat de arbeidsmarkt de komende tien jaar hinder ondervindt van automatisering, tegenover 64 procent van de vrouwen. Toch denken zowel mannen (62 procent) als vrouwen (52 procent) niet dat zij persoonlijk risico lopen.

“Technologie verandert continu. Ook op de arbeidsmarkt is het onvermijdelijk dat technologie zaken gaat overnemen”, zegt Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed. “Desondanks zijn er banen waarbij het lastiger is om deze door technologie te vervangen. Denk aan banen waar emotie en menselijke vaardigheden, zoals creativiteit, een grote rol spelen. Dit zijn bijvoorbeeld banen zoals in de psychologiebranche, HR en creatieve industrieën. Echter, voordat banen geautomatiseerd worden, worden de nieuwe technologieën uitgebreid getest en aangepast. Het zal daarom zeker nog een tijd duren voordat technologie daadwerkelijk het werk van mensen overneemt.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1