Meer dan helft van de Nederlanders verwacht baan niet kwijt te raken door automatisering

274094_h_ergb_s_gl

Meer dan de helft (57 procent) van de Nederlanders maakt zich nog niet druk om de opkomende automatisering op de arbeidsmarkt. Toch verwacht bijna twee derde (67 procent) wel dat automatisering en de opkomst van nieuwe technologieën de komende tien jaar van invloed zullen zijn op de arbeidsmarkt. Slechts veertien procent van de Nederlanders is bang de komende tien jaar zijn of haar baan te verliezen aan een robot, computer of algoritme. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed in samenwerking met onderzoeksbureau Team Vier. 

Eerder onderzoek liet ook al zien dat robots op den duur steeds meer banen zullen overnemen. Zo bleek uit onderzoek van ING Economisch Bureau dat een op de drie banen over dertig jaar is overgenomen door robots. Volgens het ‘Future of Jobs’-rapport van World Economic Forum verdwijnen er door automatisering en de opkomst van robots tot en met 2020 netto vijf miljoen banen wereldwijd. Vooral vrouwen zouden hiervan de dupe zijn.

Andere prioriteiten

Volgens het onderzoek van Indeed hebben Nederlanders echter andere prioriteiten met betrekking tot de arbeidsmarkt. Kijkend naar 2017, maken Nederlanders zich meer zorgen over hun doorgroeimogelijkheden (29 procent), het niet-flexibel kunnen werken (23 procent) en dat hij of zij ontslagen wordt (21 procent). Slechts zes procent maakt zich zorgen dat zijn of haar baan vervangen wordt door techniek. Vergeleken met andere arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen, wordt automatisering in 2017 ook nog niet als grootste uitdaging voor de arbeidsmarkt gezien. Slechts zeventien procent van de ondervraagden ziet dit en de opkomst van nieuwe technologieën als een probleem voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Werkloosheid in het algemeen en het in dienst nemen van 50-plussers wordt als een veel groter probleem ervaren: respectievelijk 48 en 37 procent.

Verschillen opleiding en geslacht

Uit het onderzoek blijkt verder dat hoe hoger opgeleid de ondervraagden zijn, hoe groter zij de kans schatten dat automatisering van invloed zal zijn op hun baan. Lager opgeleiden schatten de kans op 56 procent en hogeropgeleiden op 72 procent.

Hoewel in het rapport van World Economic Forum naar voren kwam dat vooral vrouwen hinder zullen ondervinden van automatisering, ontdekte Indeed dat vrouwen minder ongerust zijn dan mannen. Zo ziet 22 procent van de ondervraagde mannen automatisering dit jaar als grote uitdaging, terwijl slechts twaalf procent van de vrouwen dit aangeeft. En dat geldt ook voor de lange termijn: zeventig procent van de mannen denkt dat de arbeidsmarkt de komende tien jaar hinder ondervindt van automatisering, tegenover 64 procent van de vrouwen. Toch denken zowel mannen (62 procent) als vrouwen (52 procent) niet dat zij persoonlijk risico lopen.

“Technologie verandert continu. Ook op de arbeidsmarkt is het onvermijdelijk dat technologie zaken gaat overnemen”, zegt Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed. “Desondanks zijn er banen waarbij het lastiger is om deze door technologie te vervangen. Denk aan banen waar emotie en menselijke vaardigheden, zoals creativiteit, een grote rol spelen. Dit zijn bijvoorbeeld banen zoals in de psychologiebranche, HR en creatieve industrieën. Echter, voordat banen geautomatiseerd worden, worden de nieuwe technologieën uitgebreid getest en aangepast. Het zal daarom zeker nog een tijd duren voordat technologie daadwerkelijk het werk van mensen overneemt.”

Meer over
Lees ook
CWI viert 75-jarig bestaan

CWI viert 75-jarig bestaan

Met een feestelijk online evenement viert het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) haar 75-jarig bestaan. Tijdens de viering blikt het CWI terug op haar rijke verleden, maar centraal staat de toekomst van de wiskunde en informatica. Het evenement vindt plaats op 11 februari 2021.

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Covid-19 of geen Covid-19: in veel sectoren blijft een ware veldslag om talent woeden. Om de beste talenten aan je te binden, is het heel belangrijk dat je weet wat hen motiveert en in wat voor omgeving zij het liefste werken. Als gevolg van de wereldwijde pandemie wil dat nu ook zeggen: wat vinden ze belangrijk aan thuiswerken?

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfac1