Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

duurzaam

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven van Nederland. Hoewel vrijwel alle ondervraagde CFO’s het belang van duurzaamheidsdoelstellingen erkennen, worstelt het grootste gedeelte van hen nog steeds met de praktische uitvoering ervan.
 
Een belangrijke reden hiervoor lijkt het ontbreken van duidelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Zo geeft maar liefst zeventig procent van de 250 grootste bedrijven duidelijke financiële doelen mee aan managers, terwijl slechts een kwart van hen eisen stelt op het gebied van duurzaamheid. “Duurzaamheid is top of mind van elke CFO, maar er valt nog een wereld te winnen in de doorvertaling naar de business”, zegt onderzoeker Professor Frank Verbeeten, Hoogleraar Accounting aan de Universiteit van Amsterdam.
 

Duurzame business modellen

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagde CFO’s duurzaamheid als een belangrijke bron van waardecreatie voor hun organisatie ziet. Verbeeten: “Het bewustzijn en de wil is er, maar de doorvertaling naar de business vergt tijd en een duidelijk verdienmodel. Bedrijven zoeken naar waardecreatie. Een integrale aanpak van duurzaamheid, ESG, is nodig om zowel maatschappelijke als economische waarde te creëren”. Lodewijk Lockefeer, CFO Royal Zeelandia, lid curatorium Universiteit van Amsterdam en de Raad van Advies van CFO Forum beaamt dit: "De eerste reactie van een CFO en/of Finance Professional is om ESG te benaderen vanuit rapportage en compliance, wat zeker een belangrijk fundament is. Maar dat alleen is niet voldoende. Een andere invalshoek is om de organisatie intern te mobiliseren met behulp van bijvoorbeeld performance management. Uiteindelijk is de krachtigste versneller, het inzetten van ESG als ‘creator’ van business waarde. ESG is een uitgelezen kans voor CFO’s om nu verder te gaan dan het rapporteren alleen. Finance Professionals, in hun rol als leider, spelen een cruciale rol deze transformatie te realiseren.”
 

Meetbaar maken

De CFO is als ‘onafhankelijk financieel geweten’ medeverantwoordelijk voor de gestelde bedrijfsdoelen. Uit het onderzoek blijkt echter dat veel CFO's moeite hebben met het meetbaar maken van duurzaamheid. Maar liefst driekwart van alle ondervraagden zegt niet over de juiste data te beschikken om de financiële impact van duurzaamheid door te berekenen. Een van de ondervraagde AEX-CFO’s legt uit: “Een obstakel is dat er een moeras aan standaarden is op het gebied van duurzaamheid. Wees proactief, houd contact met de toonaangevende instanties, geef input en volg je eigen (integrale) lijn door concrete KPI’s te hanteren”. Verbeeten voegt toe: “Ondanks dat het voor de meeste CFO’s lastig is om de toegevoegde (financiële en economische) waarde van duurzaamheid écht inzichtelijk te krijgen, zien we dat bestuurders crises als de corona pandemie en het klimaat aangrijpen om hun bedrijven voor te bereiden op de toekomst. Er is een platform voor verandering en CFO’s hebben nu de kans om hun business te verduurzamen én economisch rendabel te maken.”
 

 

Meer over
Lees ook
'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1

'Retailermanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit'

'Retailermanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit'

Zetes heeft de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek onder 451 beslissers bij retailers in Europa. Daaruit blijkt dat de wensen van klanten leiden tot oplopende complexiteit, verspilling en kosten in de supply chains. Bedrijven noemen grotere flexibiliteit bij retourzendingen, snellere levering en realtime leveringsupdates als de belangrijkst1