Vakbeurs CES 2016 blijft groen dankzij duurzame programma’s en initiatieven

De Consumer Electronics Association (CEA) zet in op het vergroenen van CES, de grootste consumententechnologiebeurs ter wereld. Hiertoe zet de organisatie duurzame programma’s, duurzame samenwerkingsverbanden en ecovriendelijke initiatieven in.

“Als eigenaar van de grootste vakbeurs voor opkomende innovatie willen we een voorbeeld zijn voor de markt. Daarbij mag het streven naar de meest optimale duurzaamheid niet ontbreken”, zegt Gary Shapiro, president en CEO bij CEA. “Bij CES vertegenwoordigen we de toekomst van innovatie. Daarom hebben we de verantwoordelijkheid om groene initiatieven in te zetten voor het verminderen van de CO2-uitstoot.”

Voorbeelden van duurzaamheid

CEA werkt samen met de aannemer en leveranciers van de beurs om het productieproces van CES duurzamer te maken. Een paar voorbeelden:

  • In 2015 recyclede de aannemer van CES bijna 152.400 m2 van het tapijt. Dat is 70 procent meer dan het jaar ervoor. Het restant van 344.500 m2 tapijt werd hergebruikt.
  • Meer dan 6.000 m2 aan magnetische banners van CES 2015 is omgesmolten. Dit materiaal wordt weer ingezet voor CES 2016.
  • Bijna 8.500 m2 van het bannermateriaal dat is gemaakt van vinyl en dat op CES 2015 is gebruikt, is nu door Sky Group hergebruikt. Zij maakten hiervan dekzeilen, vloeren waarop een ijsbaan gemaakt kan worden en outdoor filmschermen.
  • Dankzij het formele donatieprogramma van CEA hebben Habitat for Humanity, Opportunity Village en Teacher Exchange 15 trailers aan gedoneerde items ontvangen. De waarde hiervan was bijna 196.000 EUR. Daarnaast bespaarde de donatie 45 containers met afval.
  • Alle persruimten op CES zijn duurzaam. Zo staat CEA alleen papierloze persmappen toe. Dat bespaart een geschatte 2,5 miljoen geprinte pagina’s.

Internationale sectoren samenbrengen

CES vertegenwoordigt het gehele technologische ecosysteem. Ze brengen alle belangrijke internationale sectoren bij elkaar en bieden de mogelijkheid onder één dak zaken met elkaar te doen.

CES-deelnemers komen uit 150 verschillende landen. Deze deelnemers vermijden hiermee gezamenlijk meer dan 5,6 miljoen zakelijke kilometers die zij hadden moeten maken als ze niet op de vakbeurs aanwezig zouden zijn. In 2015 namen de CES-deelnemers op de beurs deel aan gemiddeld 33 vergaderingen. Gemiddeld 80 procent van deze bijeenkomsten zou niet hebben plaatsgevonden zonder de deelname aan CES.

Meer over
Lees ook
Gezamenlijke brancheorganisaties maken zich zorgen: te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie

Gezamenlijke brancheorganisaties maken zich zorgen: te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie

Een coalitie van negen (branche)organisaties uit de digitale economie heeft de plannen die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd langs de digitale meetlat gelegd. Ze komen gezamenlijk tot de conclusie dat het kabinet digitalisering weliswaar belangrijk vindt, maar toch onvoldoende bereid blijkt om daarvoor regie te nemen en de juiste investeringen te1

Duurzaamheid wordt onderscheidende factor in ‘last mile’

Duurzaamheid wordt onderscheidende factor in ‘last mile’

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker verkoopargument in e-commerce. Consumenten zullen meer en meer kiezen voor milieuvriendelijke afleveropties zonder stinkende dieselbusjes. Pakketten met onnodig veel lucht, karton en moeilijk te recyclen opvulmateriaal zullen niet meer worden geaccepteerd. Ook het onnodig hoge aantal retourzendingen staat1