'Techniek staat productiviteit nog te vaak in de weg'

274094_h_ergb_s_gl

Ruim de helft van de werknemers in Nederland heeft de mogelijkheid om thuis of onderweg te werken. Voor een kleine 12 procent is dat ook hun ‘vaste’ werkplek en nog eens eenzelfde percentage werkt regelmatig buiten kantoor. Dat een overgrote meerderheid op kantoor blijft werken, ligt met name aan technische beperkingen en gebrek aan technische ondersteuning. Mede hierdoor ervaren werknemers dat remote working ze minder productief maakt. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.200 Nederlandse managers en medewerkers, dat OnePoll heeft uitgevoerd in opdracht van Citrix.

De belemmering om thuis te kunnen werken zit niet in de cultuur van bedrijven, zo blijkt uit een rondgang langs de managers. Ruim twee derde geeft namelijk aan dat de werkgever remote working actief stimuleert. Het probleem zit vooral in het feit dat de medewerkers aangeven geen toegang te hebben tot technologie die remote working vanzelfsprekend maakt, signaleert Peter van Leest, regional director Benelux bij Citrix. Een kleine 47 procent van de ondervraagde werknemers heeft naar eigen zeggen geen toegang tot de juiste technologie, zoals devices en applicaties. Overal en altijd kunnen werken zit er voor veel werknemers dan ook nog niet in.

Beter beleid helpt

De uitkomsten verrassen Van Leest niet. “We zien vaak dat organisaties voor remote working aparte tools kiezen die ze toevoegen aan hun bestaande oplossingen, wat zelden ten goede komt aan de gebruikservaring. Wij denken dat organisaties meer succes hebben bij het invoeren van flexibel werken als ze kiezen voor geïntegreerde functionaliteit waarmee ze overal en op elk apparaat een herkenbare, consistente en betrouwbare gebruikservaring kunnen garanderen.”

Negen van de tien werknemers is het eens met de stelling dat goede technologie helpt om het productieniveau op peil te houden of zelfs te verbeteren. Des te opvallender is het dat werknemers zeggen niet thuis te werken, omdat ze daar minder productief kunnen zijn. De managers die in dit onderzoek zijn ondervraagd, geloven in 33% van de gevallen wel degelijk dat flexibel werken de prestaties en productiviteit kunnen verbeteren, maar ook zij zien toegang tot betere en werkbare technologie (40 procent) en betere kantoorfaciliteiten (35 procent) daarvoor wel als voorwaarden.

Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat een derde van de medewerkers niet zeker weet hoe de organisatie tegenover flexibel werken staat. 43,5% van de managers beweert dat flexibel werken actief wordt aangemoedigd, maar slechts 35% van de medewerkers lijkt daarvan op de hoogte, en in de helft van de gevallen meet niemand wat voor invloed het heeft op productiviteit of prestaties. Bovendien heeft 5,5% van de medewerkers het gevoel dat flexibel werken actief ontmoedigd wordt, terwijl in het onderzoek niet één leidinggevende dat vermoeden wil bevestigen.

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1