Steeds meer Nederlanders zadelen nabestaanden met ongewenste digitale nalatenschap op  

273129_h_ergb_s_gl

59 procent van de Nederlanders heeft nog nooit nagedacht over wat er na overlijden met zijn of haar online profielen moet gebeuren. Dat blijkt uit onderzoek van uitvaartverzekeraar Nuvema. Opvallend is, dat bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) wil dat zijn of haar nabestaanden die beslissing nemen. En dat terwijl maar liefst 59 procent helemaal geen social media accounts van overleden familie en vrienden wil beheren. Een groeiend aantal Nederlanders zit er niet op te wachten om na iemands overlijden beslissingen te moeten nemen over zijn of haar Facebook, Instagram, LinkedIn of Snapchat, of misschien wel dating account.

Nog maar weinig mensen zijn zich ervan bewust dat zij tijdens hun leven een enorme hoeveelheid data aanmaken, die voor altijd online blijft staan en waarmee nabestaanden geconfronteerd worden. Zo heeft 81 procent van de Nederlanders helemaal niets geregeld met betrekking tot zijn of haar digitale nalatenschap. Inmiddels is dan ook bijna de helft (47 procent) van de Nederlanders al wel eens geconfronteerd met een ‘spookaccount’: een online profiel van iemand die al overleden is.

Emile de Jong, directeur van Nuvema: “Een verjaardagsnotificatie van iemand die overleden is, een vriendschapssuggestie via Facebook of een gepersonaliseerde nieuwsbrief van een forum waar een overledene actief was – het zijn voor nabestaanden pijnlijke momenten als er niets met de profielen gebeurt. Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat we onze sociale nalatenschap graag door nabestaanden laten regelen, maar dat nabestaanden daar juist niet op zitten te wachten. Een moeilijke situatie als je ermee geconfronteerd wordt. In een tijd van rouw moeten nabestaanden hun aandacht verdelen over het regelen van de uitvaart, het op de hoogte stellen van instanties en het verdelen van vermogen en spullen – een zware periode. Daar komt nu ook nog het groeiende aantal digitale-mediaprofielen bij. Het is van belang dat iedereen nadenkt over wat er na het overlijden moet gebeuren en – waar mogelijk – vast voorbereidingen treft.”

42 procent wil dat profielen verwijderd worden

Slechts acht procent heeft weleens met iemand gepraat over zijn of haar eigen digitale nalatenschap en nog eens acht procent heeft voor nabestaanden wachtwoorden en gebruikersnamen opgeslagen. Een aantal mensen (twee procent) schakelt een organisatie in om na overlijden zorg te dragen voor zijn of haar online profielen. Ondanks het feit dat nog maar zo weinig mensen iets geregeld hebben, willen veel Nederlanders (maar liefst 42 procent) wel dat hun online profielen verwijderd worden. Slechts acht procent wil dat alles online blijft staan. Vijf procent heeft als wens dat zijn of haar digitale profiel een online gedenkplaats wordt.

Steeds meer nabestaanden ongewenst opgezadeld met digitale profielen

Nuvema voerde in 2011 en 2013 hetzelfde onderzoek uit. In 2013 gaf 65 procent aan nog nooit te hebben nagedacht over zijn of haar digitale nalatenschap. Toen vond 31 procent dat zijn of haar nabestaanden moesten bepalen wat er met digitale profielen moet gebeuren – ten opzichte van dat jaar vond er dus een flinke stijging plaats in 2015 (63 procent).

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1