Sneller en makkelijker online shoppen dankzij AI en deep learning

robot-507811_640

Retailers gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) om informatie te vergaren, om in realtime te zien wat klanten bekijken en inzicht te krijgen in hun eerdere aankooppatronen. Op deze manier zijn ze in staat om nauwkeurige en gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. Met AI kunnen retailers dynamische verkoopprijzen toepassen op basis van de locatie, kenmerken en gewoonten van de klant. Zelfs na de aankoop kan AI bijvoorbeeld accessoires, garanties en andere logisch gerelateerde items aanbieden. Al helpt marketeers het gedrag van hun doelgroep te begrijpen en hun advertentieplaatsing te analyseren om ervoor te zorgen dat advertenties en campagnes effectief zijn en op de juiste manier worden weergegeven.

Daarnaast maakt AI online winkelen nog eenvoudiger voor de gebruiker. Zo maakt online retailer Zalando in zijn uiterst efficiënte Optimal Cart Pick-algoritme gebruik van deep learning en GPU's (Graphics Processing Units). Pinterest gebruikt AI om de 'pin'-zoekopdrachten van klanten te stroomlijnen en hen de beste matches voor te schotelen. Omnious heeft een AI-gestuurde, geautomatiseerde tagging-engine ontwikkeld die modefoto’s twee keer zo snel markeert dan mensen dit kunnen.

Jet.com (e-commerce), Modiface (beauty-apps) en Olay (gezichtsverzorging) gebruiken AI om slim shoppen mogelijk te maken. Voor Jet.com optimaliseert AI leveranciers, voorraden en aanbiedingen, zodat het bedrijf bestellingen kan uitvoeren tegen de best mogelijke prijzen. Dankzij een combinatie van AI en modelleringstechnologie kunnen klanten van Modiface virtueel experimenteren met make-up voordat ze deze aanschaffen. Olay ontwikkelde een AI-gedreven tool waarmee klanten de perfecte producten voor hun huidtype kunnen vinden.

Criteo (internetreclame), een Britse supermarktgigant en luchtvaartmaatschappij KLM gebruiken AI om positieve winkelervaringen te genereren. De AI-gebaseerde, predictive data-analytics van Criteo levert 55 miljard dollar op dankzij online advertenties die kopers stuurt richting producten die ze willen. Een Britse supermarktgigant heeft een AI-geoptimaliseerd magazijn ontwikkeld dat klantorders perfectioneert en stroomlijnt, en KLM neemt wekelijks deel aan 15.000 gesprekken op social media met behulp van de AI-technologie van DigitalGenius.

NetApp, de data-autoriteit voor de hybrid cloud, en NVIDIA, marktleider in computertechnologie, optimaliseren de detailhandel om van winkelen een snellere, slimmere en meer belonende ervaring te maken. Ontdek hoe datavisionairs en online verkopers hun krachten bundelen met NetApp en NVIDIA en AI en deep learning inzetten om talloze uitdagingen voor online shoppen te overwinnen.

Lees ook
Bedrijven, instituten en overheden presenteren Nederlandse AI Coalitie

Bedrijven, instituten en overheden presenteren Nederlandse AI Coalitie

'Om te zorgen dat Nederland bijblijft in de race rond Artificiële Intelligentie (AI) wordt in oktober de Nederlandse AI Coalitie opgericht. Deze coalitie moet zorgen voor een gezamenlijke aanpak nu tal van landen hard aan de weg timmeren en een voorsprong nemen bij het aantrekken van talent en de ontwikkeling van nieuwe AI-toepassingen. ‘Juist...

Bedrijven en wetenschap publiceren opzet voor nationale AI-strategie

Bedrijven en wetenschap publiceren opzet voor nationale AI-strategie

Om te zorgen dat Nederland succesvol wordt in het toepassen van  Artificial Intelligence  (AI) publiceert het publiek-private samenwerkingsverband  AINED een eerste opzet voor een Nederlandse AI-strategie. In het rapport staat een breed scala aan mogelijke acties voor overheden en bedrijven die helpen om de goede uitgangspositie die Nederland nu nog...

Podcast: Corporate Spiritualiteit - zweverig of zakelijk slim?

In Instant Guiding The Podcast neemt Dina-Perla Portnaar, docent op De Bewustzijn School, transitiecoach en auteur, ons mee in de wereld van Corporate Spiritualiteit, ook wel bekend als ‘Bezield Ondernemen’ of ‘business spiritualiteit’. Dina-Perla legt uit wat het belang van ondernemerschap, spiritualiteit en passie is en hoe deze verschillende elementen hand in hand gaan, zeker in deze tijd. Zo kan body en mind door AI overgenomen worden. Lichaam, geest, emoties en persoonlijkheid vind je terug in machine learning. Het stuk 'spirit' zal echter in de toekomst door mensen bewaakt moeten worden....