Senioren willen óók een gewone smartphone

PDU-Colors3

Welke mobiele telefoons vinden senioren het prettigste? Speciale mobieltjes voor senioren of hippe smartphones? Magazine Nestor van seniorenorganisatie Unie KBO liet samen met www.GSMinfo.nl verschillende telefoons testen. De testpersonen (65 tot 78 jaar) probeerden gedurende vier weken elke week een andere mobiele telefoon uit. De resultaten zijn opmerkelijk.

De aanschaf van een mobiele telefoon brengt voor senioren behoorlijk wat onzekerheden met zich mee. Er zijn zoveel modellen om uit te kiezen. En dat aanbod wordt zeker voor senioren steeds groter, omdat fabrikanten op de groeiende groep senioren inspelen met speciale toestellen met grotere knoppen, simpelere bediening en meer gebruiksgemak. Vraag is: willen senioren dat ook?

Nestor testte met negen personen verschillende telefoons. Een van de testers is mevrouw Emmy Brouwer van den Berg uit Wageningen. "Dat ik nu de sprong waag om een mobiele telefoon te proberen, was een hele overwinning. De eerste keer dat ik zo'n telefoon in handen kreeg, zonk de moed mij in de schoenen. Ik zei dat ik wilde stoppen, maar dit werd mij afgeraden. Ik was juist de doelgroep."

Tot ieders verrassing kozen de ouderen niet voor de speciale seniorentelefoons of smartphones voor senioren. Het grootste bezwaar? "Wil je hip zijn met een mobieltje, komen ze aan met een SENIORENtelefoon!" De grote rubberen knoppen en een speciale noodknop stuitte bij de testers op veel weerstand. Bij één deelnemer gebeurde het zelfs dat zij per ongeluk acht keer achter elkaar 112 belde toen de telefoon in haar broekzak zat. Van de seniorentelefoons rolt de Doro PhoneEasy 612 nog als beste uit de test, mede door de duidelijke handleiding.

Ook de smartphones voor senioren krijgen geen hoge waardering van het Nestor-testpanel. Het scherm reflecteert, de camera maakt geen scherpe foto's en de telefoon is trager. De SimPhone werd in de categorie smartphones voor senioren als beste getest. Mede door de hulpdienst die met een druk op de knop te bereiken is. De prijs daarvan is echter zo hoog (250 euro) dat de testers liever vertrouwen op (klein)zoon of dochter of een goede en gedegen handleiding, die overigens bij de meeste geteste telefoons ontbrak.

De conclusie? Senioren stellen eigenlijk dezelfde eisen aan mobiele telefoons als jongeren. Oók zij willen kunnen Whatsappen met familie, op foto's zien wat hun vrienden aan het doen zijn, Wordfeud spelen, of beeldbellen. Ze willen een gewone smartphone, met een groot scherm (grote letters en iconen), en willen daar niet te veel geld aan uitgeven. De Microsoft Lumia 535 voldeed volgens de testers het beste aan hun eisen, op de voet gevolgd door de Acer Liquid Jade S. De duidelijke lay-out, grote iconen, een goede camera en een prijs van 100 euro maakt de Lumia tot de beste keuze voor de deelnemers. Enig nadeel aan de Lumia: het besturingssysteem Windows Phone, dat minder gangbaar is. De Acer Liquid Jade S heeft voor de deelnemers een mooi design, een goede camera en een simpel menu. Het toestel valt met 203 euro echter wel een stuk duurder uit en staat daardoor op plaats twee.

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1