SAP legt basis onder digitale transformatie A.S. Watson

SAP intensiveert de samenwerking met A.S. Watson, het wereldbedrijf achter onder andere Kruidvat, Trekpleister, ICI PARIS XL, Pour Vous en Prijsmepper. Als deelnemer aan het nieuwe 'Tech Partner Programme' van A.S. Watson geeft SAP mede vorm aan de verdere digitale transformatie van het bedrijf.

sap-150x74-v3 A.S. Watson is met bijna 14.000 winkels in 24 landen 's werelds grootste, internationale 'health & beauty'-retailer. Zo is het bedrijf uit Hongkong in Engeland vertegenwoordigd met Superdrug, The Perfume Shop en Savers, en in Duitsland met Rossman. Met de parfumeriewinkels van Marionnaud is A.S. Watson actief in Frankrijk en 9 andere Europese landen. Watsons is het bekendste merk van het bedrijf. De drogisterij- en apothekersketen is marktleider in Azië en heeft winkels in 11 Aziatische en Oost-Europese landen.

Digitale transformatie

Als retaildivisie van CK Hutchison heeft A.S. Watson een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1841. De online business van A.S. Watson is echter nog jong. In 2011 zette het bedrijf daarom een digitale transformatie in gang. Klanten moeten bij de verschillende merken van A.S. Watson wereldwijd altijd dezelfde ervaring hebben, of ze nu online winkelen of in een fysieke winkel shoppen. A.S. Watson wil bovendien een beter overzicht hebben van wat klanten kopen, en op welke manier ze die artikelen kopen.

Voor een omnichannel shopervaring baseerde A.S. Watson alle webshops in Europa en Azië op SAP Hybris eCommerce. Ook maakt het gebruik van SAP BusinessObjects en OpenText Digital Asset Management om de klantervaring te verbeteren door de digitale assets in een klantgerichte omgeving te beheren.

Schaalbaar en gestandaardiseerd platform

"Voor een gecentraliseerde aanpak van e-commerce hadden we behoefte aan een schaalbaar en gestandaardiseerd platform dat we wereldwijd kunnen inzetten en eenvoudig kunnen uitrollen naar nieuwe markten", zegt Dan Jarvis, bij A.S. Watson Chief Digital Officer voor Europa.

"SAP Hybris was voor ons duidelijk de beste keuze. Het stelt ons in staat om een intiemere relatie aan te gaan met de klant, met beter functionerende websites en meerdere mogelijkheden om met ons in contact te komen. BusinessObject biedt ons de data die we nodig hebben om een beter inzicht te krijgen in het gedrag van de klant."

Tech Partner Programme

Om de digitale transformatie voor de lange termijn te waarborgen, lanceerde A.S. Watson een technologiepartnerprogramma. SAP is één van de deelnemende Tech Partners. Jarvis: "Digitaal transformeren doen we niet met leveranciers, maar met een geselecteerde groep partners. We gaan een langdurige, strategische samenwerking met elkaar aan. Alle partijen hebben hier profijt van. Onze technologiepartners krijgen van ons het financiële commitment en worden nauw betrokken bij de ontwikkelingen bij A.S. Watson. Wij hebben een directe toegang tot de expertise en innovaties van onze techpartners."

"Met het Tech Partner Programme toont A.S. Watson hoe je co-innoveert", zegt Jos Hosewol, Account Executive bij SAP. "De bij het programma betrokken partners en A.S. Watson zijn samen verantwoordelijk voor het succes van de digitale transformatie. Wij vervullen daar graag een regierol in en zullen A.S. Watson ook in de toekomst bijstaan, bijvoorbeeld op het gebied van analytics en machine learning."

Lees ook
Accenture: 'Nieuw leiderschap nodig voor nieuwe technologieën als AI'

Accenture: 'Nieuw leiderschap nodig voor nieuwe technologieën als AI'

Snelle ontwikkelingen in Artificial Intelligence (AI) en andere technologieën versnellen de opkomst van slimme ondernemingen en stellen bedrijven in staat zichzelf te integreren in het dagelijks leven van mensen. Dit blijkt uit Accenture Technology Vision 2018, het jaarlijkse technologierapport van Accenture. Het rapport voorspelt welke bela1

'Verminderen van IT-uitgaven maakt investeringen in digitale transformatie mogelijk'

'Verminderen van IT-uitgaven maakt investeringen in digitale transformatie mogelijk'

"Het verminderen van IT-uitgaven is een kwestie van discipline. Dat dienen organisaties zich te realiseren. Het niet opletten voor IT-kostenefficiëntie kan nooit worden gerechtvaardigd. De besparingen die het oplevert, kunnen vervolgens weer in digitale transformaties worden gestoken." Dat stelt Erik Beulen, hoogleraar Information Management1

Nederlandse IT-beslissers missen daadkracht in boardroom

Nederlandse IT-beslissers missen daadkracht in boardroom

Bijna de helft van de IT-beslissers in Nederland maakt zich zorgen over het gebrek aan daadkracht in de Nederlandse directiekamer als het gaat om digitale transformatie. Zo’n 47 procent van hen heeft moeite om binnen directiekamers overeenstemming te vinden over de doelen voor digitale transformatie. Nederland scoort daarmee wel net iets hoger dan1