SAP Commerce Cloud biedt Nestlé compleet inzicht in orders en administratie

nestle1

 

Nestlé verbetert de klantbeleving met een wereldwijd platform dat is gebaseerd op SAP Commerce Cloud. De zakelijke klanten van het internationale voedingsmiddelenbedrijf hebben nu op ieder moment en in realtime inzicht in hun bestellingen, facturen en leveringsinformatie. Telefonisch contact is niet meer nodig.

Met het nieuwe platform speelt Nestlé in op de ‘Consumerization of Commerce’. De zakelijke klanten van Nestlé zoals retailers, groothandels, supermarkten en distributeurs kunnen nu eenvoudiger en sneller bestellingen doen, orders volgen en facturen betalen.

Uniforme onestopshop

Klanten van Nestlé stelden voorheen hun vragen over orders en facturen aan een aangewezen klantenservicemedewerker. Dit zorgde soms voor lange wachttijden, mogelijke onbereikbaarheid en vertragingen in het orderproces. Op basis van SAP Commerce Cloud ontwikkelde Nestlé daarom een uniforme onestopshop waar klanten voor alles terecht kunnen. “Op onze nieuwe portal komt het allemaal samen”, zegt Pablo Nill, Sr. Product Group Manager Customer Service Information Technology bij Nestlé.

“Onze klanten vernieuwen, transformeren en verjongen continu”, vervolgt Nill. “Zij zijn als consument gewend digitaal aankopen te doen en te werken met digitale tools. Voor ons was het dan ook een logische keuze om onze klanten dezelfde customer experience te bieden, anders wisselen ze gemakkelijk van aanbieder. Daar moet je je als bedrijf bewust van zijn. Voor klanten in verschillende landen en voor de diverse labels die we aanbieden, hebben we daarom één platform met een overkoepelende look-and-feel gecreëerd.”

Waar de klanten van Nestlé voorheen gebonden waren aan kantooruren voor de klantenservice, kunnen ze nu zelf een moment kiezen dat het hun uitkomt om bijvoorbeeld orders te bekijken of te wijzigen. De portal levert hen een tijdsbesparing op en biedt meer flexibiliteit en transparantie. Met het inzicht kunnen zij daarnaast producten voor een zo voordelig mogelijke prijs inkopen, bestellingen beter bijhouden en zorgen voor een optimale bevoorrading.

Efficiëntere interne processen

Nestlé maakt sinds 2015 gebruik van SAP Commerce (toen nog Hybris), en voegde na gesprekken met SAP extra functionaliteit toe aan de portal. “Het was een live traject waarin we continu de focus op de klant hadden liggen, en zodoende de portal in twee jaar volledig konden optimaliseren”, legt Nill uit. “SAP heeft ons hier zeer goed in ondersteund en begeleid.”

De overstap naar een klantgerichte focus en verbeterde customer experience heeft geresulteerd in mooie voordelen voor zowel de klanten als voor het voedingsmiddelenbedrijf zelf. Zo is Nestlé intern niet meer enkel afhankelijk van zijn ERP-systeem. Eerst moest alles binnen het ERP-systeem geregeld worden, en de huidige SAP Commerce Cloud-architectuur maakt het mogelijk daarbuiten te treden.

Het IT-systeem is veel flexibeler geworden, waardoor processen soepeler verlopen en er een beter zicht ontstaat op de lopende activiteiten. Daarnaast is er een efficiëntieslag gemaakt doordat klantenservicemedewerkers nu niet meer elke telefonische bestelling en vraag handmatig moeten invoeren. Dat regelen de klanten allemaal zelf via de portal. Dit biedt het klantenserviceteam de mogelijkheid zich volledig te richten op de complexere klantvragen. Of medewerkers gaan extra aan de slag op het gebied van sales en upselling.

 

Duurzaam ondernemen

Nestlé zet met het nieuwe platform ook stappen op het gebied van duurzaam ondernemen. “Het hele facturatieproces verloopt nu digitaal, en dus papierloos. Daarnaast hebben we nu een betere en completere inzage in voorraden, bestellingen, leveringen en transport”, besluit Nill.

Videolink: https://www.youtube.com/watch?v=FSZ-f9piZpU

Meer over
Lees ook
Foodbedrijven zetten robotisering in voor optimaliseren productieproces

Foodbedrijven zetten robotisering in voor optimaliseren productieproces

Om voorbereid te zijn op een tijdperk van robotisering stapten Hellema en De Ruiter's Bakkerij over naar één state-of-the-art ERP-systeem: SAP S/4HANA. Zusterbedrijf Fortuin volgde in 2023, en maakte voor de overstap eveneens gebruik van de FAST Solution for Food-template van SAP-partner delaware. Met een ‘showcaseproject’ als resultaat.

Coldplay en SAP bundelen krachten voor duurzame wereldtournee

Coldplay en SAP bundelen krachten voor duurzame wereldtournee

De band Coldplay maakt sinds de start van hun ‘Music of the Spheres World Tour’ in maart van dit jaar gebruik van een speciale, mobiele app. Ook in Nederland wordt de app ingezet voor hun vier concerten op 15, 16, 18 en 19 juli in de Johan Cruijff Arena

Sapphire 2023: de business future-proof maken met AI

Sapphire 2023: de business future-proof maken met AI

SAP heeft belangrijke vernieuwingen en samenwerkingsverbanden aangekondigd om klanten in staat te stellen hun bedrijfsprocessen voor te bereiden op de toekomst. Het technologieconcern introduceert onder andere bedrijfsoplossingen met ingebouwde kunstmatige intelligentie, mogelijkheden voor het volgen van CO2-uitstoot en branche-specifieke netwerke1