'Retailermanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit'

TPD

Zetes heeft de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek onder 451 beslissers bij retailers in Europa. Daaruit blijkt dat de wensen van klanten leiden tot oplopende complexiteit, verspilling en kosten in de supply chains. Bedrijven noemen grotere flexibiliteit bij retourzendingen, snellere levering en realtime leveringsupdates als de belangrijkste oorzaken. Verder is er een onmiskenbare behoefte aan betere supply chain-visibiliteit.

Gebrek aan visibiliteit beïnvloedt de prestaties van de organisaties. De belangrijkste problemen zijn:

  • Onnodig grote voorraden
  • Toenemende verspilling
  • Omzetverlies door niet-beschikbare producten
  • Geen realtime waarschuwingen ter preventie van mogelijke verstoringen
  • Geretourneerde goederen zijn niet te zien als beschikbare voorraad

Uit het onderzoek dat Sapio Research namens Zetes heeft uitgevoerd, blijkt dat 94% van de respondenten geen goed zicht heeft op  events die de supply chain-prestaties beïnvloeden. Hoewel 87% denkt dat volledige supply chain-visibiliteit met realtime updates een concurrentievoordeel kan opleveren. En bijna drie kwart van de ondervraagden (71%) stelt dat een tekort aan supply chain-visibiliteit een negatief effect op hun bedrijf heeft gehad.

Andere onderzoeksresultaten

  • Circa 33% van de respondenten zegt dat het enorme datavolume en het gebrek aan toegang tot realtime data een uitdaging vormen bij het verbeteren van de supply chain-visibiliteit.
  • Klanttevredenheid en klantentrouw zijn cruciale bedrijfsdoelstellingen en de ondervraagden erkennen dat deze factoren meer dan 30% verbeterd kunnen worden door middel van supply chain-visibiliteit.
  • Volgens 42% van de supply chain-beslissers is 'vermindering van verspilling' een grote uitdaging.

Amir Harel, General Manager of Visibility Solutions bij Zetes: "Het uiteindelijke doel van visibiliteit is om meer controle te krijgen en het potentieel voor betere prestaties te benutten. Als platform voor grotere efficiëntie en samenwerking binnen het netwerk kan visibiliteit een transformatief effect hebben. Zonder visibiliteit wordt het voor retailers moeilijk om de grote winst te realiseren die te behalen is op het gebied van verspilling, beschikbaarheid in de winkel, leveranciersprestaties en klantbetrokkenheid."

"Het draait om een combinatie van visie en pragmatisme. Met andere woorden: het is belangrijk om groot te denken, maar klein te beginnen en vervolgens op te schalen terwijl de voordelen duidelijk worden. Met de juiste kennis van supply chain-processen en de manier waarop fysieke en digitale gegevensstromen langs verschillende systemen gesynchroniseerd kunnen worden, kan een snelle ROI worden gerealiseerd met een minimum aan complexiteit en investeringen in technologie."

Voor het Zetes-onderzoek naar supply chain-visibiliteit heeft Sapio Research 451 respondenten in Europa ondervraagd, in december 2018 en januari 2019.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1