Rabobank: Startups steeds belangrijker voor economische toekomst van Nederland

274094_h_ergb_s_gl

Innovatie en ondernemerschap worden steeds belangrijker voor het toekomstige verdienvermogen van de Nederlandse economie. De rol van startups is daarbij cruciaal. Dat schrijven economen van de Rabobank in een aantal vandaag verschenen studies over de toekomst van het Nederlandse verdienvermogen.

De toekomst van het Nederlandse bedrijfsleven

De toekomst van het Nederlandse bedrijfsleven kan niet los worden gezien van het verleden. In sectoren waar we als Nederland excellente kennis hebben, zoals de food en agrisector, zullen we ook in de toekomst uitblinken. Hans Stegeman, econoom van de Rabobank: “De basis voor het Nederlandse verdienvermogen is het verleden. Maar de manier waarop de economie verandert, heeft grote consequenties voor ons bedrijfsleven. Steeds meer bedrijven zijn betrokken bij het maken van één product en daardoor is de internationale verwevenheid in de economie steeds groter. Om ook in de toekomst te kunnen excelleren, moeten bedrijven steeds meer inzetten op innovatie en ondernemerschap. De groeimarkten zijn daarbij steeds verder van Nederland te vinden. Het is vooral aan bedrijven om te ondernemen en aan andere partijen, zoals overheden en financiële instellingen, om hen te faciliteren.”

Meer startende sterren

De Rabobank-economen hebben extra gekeken naar de rol en het belang van startups. Stegeman: “Startups zijn steeds crucialer voor het innovatievermogen van Nederland. Het is in toenemende mate de manier waarop bedrijven innoveren. Alles in eigen huis doen, komt steeds minder vaak voor. Door creatieve mensen de ruimte te geven, vaak buiten de deur, ontstaan nieuwe business- en verdienmodellen. Innovatie is steeds meer afhankelijk van experimenteren en samenwerking.”

In hun studie concluderen de economen dat er op dit moment jaarlijks maximaal vierhonderd startups zijn, geconcentreerd in sectoren als fintech en delen van de (creatieve) industrie. Stegeman: “Dit is slechts een zeer klein, maar wel groeiend percentage van alle startende bedrijven. Ook overheidsbeleid heeft aan deze groei bijgedragen. In een met veel onzekerheid omgeven voorspelling verwachten wij dat het aantal jaarlijkse startups de komende vijf jaar de duizend zou kunnen passeren, meer dan een verdubbeling. Toch gaat het dan nog steeds om minder dan 1% van alle startende bedrijven.”

Het aantal gevallen waarin deze startups succesvol worden, is nog klein: slechts één op de tien. Het verhogen van de mate waarin startups er in slagen op te kunnen schalen (‘scale-ups’) is in de toekomst wellicht nog belangrijker dan inzetten op meer startups. Stegeman: “Beschikbaarheid van risicodragend kapitaal, ondernemerschap en een goed ecosysteem voor scale-ups kunnen hieraan bijdragen. Maar zekerheid voor succes is er niet.”

Rabobank en startups

De Rabobank wil een expliciete bijdrage leveren aan het toekomstige verdienvermogen van Nederland. Eric Saris, directeur Bedrijven bij de Rabobank: “Het stimuleren van innovatie en ondernemerschap is cruciaal voor de toekomst van Nederland. Startups en scale ups vervullen hierin een sleutelrol en daarbij kan de Rabobank ze ondersteunen. Dat kan zijn met bancaire financiering, maar zeker ook door onze netwerken van ondernemers en financiers voor deze startups open te stellen.”

Om dit belang te onderstrepen is Rabobank founding partner van Startupfest Europe dat komende week wordt gehouden. Daarnaast is Rabobank partner in tal van innovatie- en kennisclusters in Nederland, incubators, en organiseert en verschaft zij kapitaal. Bovendien verbindt zij startups, zoals op het recent gelanceerde platform waar zevenhonderd veelbelovende startups in contact kunnen komen met ondernemers; inmiddels zijn circa 150 matches tot stand gekomen met als doel zo innovatie in het MKB, inclusief de agrisector, te stimuleren.

De studie over de toekomst van het verdienvermogen van Nederland vindt u hier.

De studie over startups is hier te vinden.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1