PwC: 2014 beste jaar in decennium voor tech IPOs

PDU-Colors3

2014 was het recordjaar voor technologie IPOs in de afgelopen 10 jaar, met 118 deals met een totale waarde van $51,2 miljard. Hoewel de cijfers in alle bedrijfssectoren zijn gestegen ten opzichte van 2013 was de Alibaba deal ($21,8 miljard) een enorme boost voor de gehele technologiesector.

In een onlangs uitgebracht rapport van PwC, getiteld ‘Global Technology IPO Review Q4 and full-year 2014’, wordt de status van IPOs – beursgangen (Initial Public Offerings) – in de technologiesector onder de loep genomen. De analyse toont aan dat het aantal IPOs in 2014 uit de pan schiet vergeleken met de meer terughoudende periode van 2011 tot 2013. Afgelopen jaar was het beste jaar tot nu toe voor IPOs in de tech-sector, met 118 deals* gewaardeerd op een totaal van $51,2 miljard. Dit komt neer op duizelingwekkende stijging van 347% in IPO-opbrengsten, en een stijging van 84% in het aantal beursintroducties. Vergeleken met de periode vanaf 2010, beslaat 2014 43% van de totale dealwaarde van $119,6 miljard en 26% van de in totaal 447 deals. De verklaringen die PwC geeft voor de verbetering in zowel deal-waarde als aantal zijn de sterke kapitaalmarkten, de heropening van de Chinese beurs en economische verbetering in Europa.

Geografische verdeling

In 2014 reikte de verdeling van de technologie IPOs over het grootste deel van de wereld, met 19 landen gerepresenteerd vergeleken met 15 een jaar eerder. China heeft, na de heropening van zijn beurs, een gigantisch jaar achter de rug. China zag 45 vermeldingen en opbrengsten van $29,1 miljard in 2014 – een enorme stijging van 463% in het aantal (t.o.v. 8) en een 2800% stijging in waarde, vanaf $1 miljard. De Alibaba deal beslaat echter het grootste gedeelte van de waarde – met een waarde van $21,8 miljard.

Voor de Verenigde Staten bleef de lijn nagenoeg plat qua deals en waarde, groeiend van 35 deals in 2013 naar 37 in 2014, en de dealwaarde stijgend met 3% naar $7,9 miljard. De UK had een sterk jaar, waarin met 7 deals met een totale opbrengst van $3,3 miljard de UK de ‘miljardenarena’ betrad – vorig jaar was de waarde nog $730 miljoen. Hiermee leverde het Verenigd Koninkrijk 48% van de totale Europese opbrengsten. Japan droeg bij met 4 IPOs met totale opbrengst van $4,2 miljard, vergeleken met drie vermeldingen in 2013 met een waarde van $321 miljoen. Zuid-Korea en Israël haalden ook opbrengsten van meer dan een miljard met respectievelijk drie en vier vermeldingen met een waarde van $1,2 en $1,1 miljard.

Bijdragende sectoren

Het grootste aantal deals vond plaats in de Internet Software & Services sub-sector, met 47 deals in 2014, met een opbrengst van $33,5 miljard of $11,7 miljard exclusief de Alibaba IPO. Dit was de grootste sub-sector in 2014, en droeg voor 65% bij aan de totale opbrengsten en voor 40% aan het totale aantal deals – in 2013 nog 43% en 38% respectievelijk. De Software sub-sector kwam op de tweede plaats wat betreft waarde – met $7,1 miljard in waarde en meer dan 35 deals in 2014. De bijdrage van deze sub-sector aan het jaartotaal daalde van 21% in 2013 naar 14% in 2014, hoewel het aantal bijgedragen deals een kleine stijging zag van 28% naar 30% van het totaal van 2013 naar 2014.

De Peripherals sub-sectie demonstreerde een vastgestelde verbetering in opbrengsten in 2014, maar niet in het volume. Deze sectie steeg in deal-waarde naar $4,7 miljard in 2014, gemaakt in 5 deals, vergeleken met $1,6 miljard uit 8 deals in 2013.

IT Consulting & Services verbeterde in 2014 met een opbrengst van $2,2 miljard uit 6 deals vergeleken met $538 miljoen uit drie deals in 2013.

Semiconductors maakten een comeback in 2014 grotendeels als gevolg van de heropening van de Chinese IPO markt. De sub-sector bracht $1,8 miljard op en had 12 IPOs gedurende het jaar, vergeleken met $308 miljoen en 4 vermeldingen in 2013.

Communications Equipment was de enige sector die getuige was van een daling in totale opbrengst in 2014 vergeleken met 2013. De sub-sector bracht een totaal van $1,1 miljard op uit negen vermeldingen gedurende het jaar, terwijl het in 2013 goed was voor $1,5 miljard uit vijf vermeldingen.

Volgens Raman Chitkara, PwC Partner en Global Technology Industry Leader, beloofd 2015 opnieuw een goed jaar te worden voor IPOs in de sector: “Hoewel de waarderingen voor private bedrijven redelijk hoog blijven, en dus de behoefte aan kapitaal van de publieke markten verminderd, wakkert het positieve sentiment gegenereerd door de hoog-presterende technologie IPOs in 2014, de aanzwelling van het aantal IPOs in het vierde kwartaal (34 tegenover 18 in het derde kwartaal) en de voortdurende kracht van de kapitaalmarkten, de verwachting aan dat de 2015 technologie IPO markt zijn gezonde tred zal voortzetten.”

* Deal-grootte groter dan $40 miljoen en gebaseerd op de transactiedatum.

 
Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1