Praktische handvatten nodig voor e-waste in het hoger onderwijs

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Universiteiten en hogescholen vinden veiligheid en het wissen van data essentieel bij het afvoeren van oude elektronica. Duurzaamheid vinden zij ook erg belangrijk. Er bestaan grote verschillen tussen instellingen in kennis en ervaring rond e-waste. Zij hebben dan ook behoefte aan praktische handvatten.

Dat blijkt uit een enquête onder universiteiten en hogescholen door SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland. Onderwijsinstellingen veiligheid en het wissen van data essentieel bij het afvoeren van elektronica. Duurzaamheid, recycling en refurbishment (opknappen en hergebruiken) worden ook erg belangrijk gevonden. Kostenminimalisatie of opbrengstenmaximalisatie hebben minder prioriteit.

Grote verschillen in kennis en ervaring

Er bestaan tussen instellingen grote verschillen in kennis en ervaring rond de onderwerpen die van belang zijn om meer grip te krijgen op deze afvalstroom en deze duurzamer te organiseren. Instellingen geven aan vooral behoefte te hebben aan praktische handvatten zoals ervaringen van collega's en good practices.

SURF wil samen met deze instellingen werken aan good practices die onderling kunnen worden gedeeld. Daarnaast moeten een aantal relevante aspecten en criteria voor duurzamer afvoer worden vastgesteld. Relevante criteria zijn bijvoorbeeld:

  • Zicht en grip op inkoop en afvoer van ICT en e-waste
  • Optimaal inzetten van producten, onderdelen en grondstoffen
  • Transparantie in de ICT-keten
  • Duidelijk bepalen van verantwoordelijkheden in de ICT-keten.

Rond deze criteria kunnen ook een aantal pilots worden uitgevoerd.

Circulaire ICT-keten

Met een duurzamer e-wastebeleid wil SURF toewerken naar een meer circulaire economie - of in dit geval een meer circulaire ICT-keten - waarbij grondstoffen optimaal worden (her)gebruikt. Zo voorkomen we dat e-waste op de spreekwoordelijke afvalberg in Afrika belandt. Door hierin samen te werken en kennis te delen kunnen we stapsgewijs de kringloop sluiten.

Het rapport ‘E-waste in het hoger onderwijs: zijn instellingen wel 'in control’?’ is hier beschikbaar.

Lees ook
Nú investeren in onderwijs van morgen

Nú investeren in onderwijs van morgen

Zorg voor goed internet op scholen, verlaag de btw op digitale leermiddelen naar 6 procent en maak opleidingen mogelijk die leraren met academische vaardigheden afleveren. Die oproep doen onderwijs, ouders en marktpartijen aan de overheid in het manifest ‘Nú investeren in onderwijs van morgen’. Scholen willen steeds meer gebruik maken van digitale1

Microsoft investeert miljard dollar in clouddiensten voor ngo’s en universiteiten

Microsoft investeert miljard dollar in clouddiensten voor ngo’s en universiteiten

Microsoft doneert de komende drie jaar voor een miljard dollar aan clouddiensten aan non-profitorganisaties en universiteiten. Het geld wordt beschikbaar gesteld via Microsoft Philanthropies, een initiatief waarmee Microsoft software gratis beschikbaar stelt aan non-profitorganisaties. Dit heeft Satya Nadella, CEO van Microsoft, bekendgemaakt tijd1

SAP sluit zich aan bij ECP

SAP sluit zich aan bij ECP

SAP sluit zich aan bij het ECP, ofwel het Platform voor de InformatieSamenleving. Het concern wil op die manier zijn kennis en ervaring met ICT en innovatie inzetten ten gunste van de Nederlandse samenleving. Het ECP is een onafhankelijk platform dat het gebruik van ICT stimuleert binnen de samenleving. Het maakt zich via concrete projecten hard v1