Ouders maken zich zorgen over internetrisico’s voor hun kinderen

1396955_49065589

Meer dan 50% van de Nederlandse jonge kinderen zit gemiddeld een uur per dag op het internet waarbij ruim 70% op een of andere manier gebonden is aan spelregels van ouders. Op YouTube filmpjes bekijken, is veruit favoriet bij jonge kinderen. Waar 52% van de kinderen aangeeft dat ze voldoende uitleg krijgen van hun ouders, geeft 40% van de kinderen aan dat ze niet goed begrijpen hoe het internet werkt en wat je allemaal op het wereldwijde web kan doen. Dit zijn de uitkomsten van het nationale onderzoek van onderzoeksbureau Qrius naar de eerste stappen van kinderen in de digitale wereld in opdracht van cybersecuritybedrijf Kaspersky Lab.

Bewustzijn gaat gepaard met grote zorgen

Daar waar 84% van de ouders aangeeft dat hun kind geen vervelende ervaringen op internet heeft gehad, vertelt 11% van de kinderen dat ze wel eens iets hebben meegemaakt dat ze echt vervelend vonden. Dat varieert van een eng filmpje zien, een pesterij of vreemde mensen die rare dingen vragen om te doen. Het bewustzijn van internetrisico’s is groot onder ouders. 66% van de ondervraagde opvoeders meldt dat de kans bestaat dat hun kind nare ervaringen opdoet in de digitale wereld. Ouders maken zich vooral zorgen over het moment dat ze zelf geen toezicht meer kunnen houden op het digitale mediagedrag van hun kinderen. Zo ziet 68% risico’s als hun kind in de toekomst in de bovenbouw van het onderwijs zit. Daarbij is hun hoop gevestigd op begeleiding van juffen en meesters. Tegelijkertijd leert het onderzoek dat kinderen nog relatief weinig dingen voor school doen op het internet. 80% van de kinderen doet heel af en toe of nooit iets voor school op het internet.

“Wat opvalt in het onderzoek is dat deze jonge kinderen heel enthousiast zijn om het internet op te gaan, maar dat bij ouders veel zorgen leven. Zij vinden het niet prettig om hun kinderen op dat grote, wereldwijde web los te laten. Het is dan ook niet voor niets dat 53% van de kinderen niet alles mag doen en dat 14% zelfs alleen samen met één van hun ouders het internet op mag”,  vertelt Paul Sikkema, onderzoeksleider van Qrius. “We moeten ons wel zorgen maken over de 28% van de kinderen die alles alleen mag doen op het internet. Ook omdat het onderzoek ons leert dat kinderen grenzen willen verleggen en dat 40% van de kinderen zelf nog niet helemaal begrijpt wat allemaal mogelijk is in de digitale wereld.”

22% van de kinderen doet wel eens dingen op het internet die hun ouders niet mogen weten, zo vertellen de kinderen zelf. Dat is voornamelijk het bekijken of op internet zetten van ongeoorloofde filmpjes.

Meer actie nodig om zorg bij ouders weg te nemen

Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux: “Het is goed dat ouders zich bewust zijn van de internetrisico’s die hun kinderen lopen en dat het merendeel daar adequate maatregelen voor neemt. Tegelijkertijd moeten we ouders beter helpen om hun zorgen te verminderen. Zowel het bedrijfsleven als het onderwijs moeten daarvoor de juiste instrumenten aandragen. Dat kunnen vanuit onze kant uiteraard technische maatregelen zijn zoals ons Safe Kids programma of het verspreiden van een gratis kinderboek onder alle scholen in ons land. Maar ook het onderwijs moet ouders helpen hun kinderen veilig wegwijs te maken in de digitale wereld. Ouders zijn simpelweg niet in staat om altijd een oogje in het zeil te houden.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1