'Organisaties investeren te weinig tijd en budget in digitale vooruitgang'

Tijd-voor-digitale-volwassenheid-onderzoek

Slechts de helft van Nederlandse managers vindt dat hun organisatie voldoende tijd en budget besteedt aan digitale vooruitgang. Dat organisaties te weinig investeren in digitale vooruitgang is zorgwekkend – 58 procent van alle managers ziet achterblijven in de digitale vooruitgang namelijk als bedreiging voor de concurrentiepositie van de organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity, IT-dienstverlener gespecialiseerd in managed services, IT-adoptie en online werkplekken. Aan het onderzoek deden bijna 500 managers mee die werkzaam zijn in organisaties uit verschillende branches en met verschillende groottes.

Om een sterke concurrentiepositie te behouden is bij twee derde (62%) van de organisaties iemand aantoonbaar verantwoordelijk voor het borgen van de vooruitgang. Toch leidt deze verantwoordelijkheid niet altijd tot de gewenste investering van tijd en budget. Slechts 55 procent van de managers is van mening dat er genoeg tijd in digitale vooruitgang wordt gestoken en 51 procent vindt dat de organisatie er genoeg budget voor vrijhoudt.

Daarnaast is de organisatiestrategie aangaande digitale transformatie bij veel managers niet bekend. 42 procent is er niet van op de hoogte. Opvallend is dat het vooral bij jongere managers, waarvan je zou verwachten dat ze de kansen van digitale vooruitgang eerder zien, ontbreekt aan bekendheid met de organisatiestrategie. Maar liefst 54 procent van de managers tussen de 18 en 34 jaar is niet op de hoogte van de digitale koers van de organisatie.

Wilbert van Beek, Commercieel Directeur bij Ictivity: “Veel organisaties zijn bezig met digitale vooruitgang. Een groot deel van de organisaties onderschat echter de investering die dit vergt. Tijd, budget, maar ook het meenemen van medewerkers in de organisatiestrategie is van groot belang. Zet de medewerker voorop door hem volledig te betrekken en digitalisering in de bedrijfscultuur te verankeren. Stilstaan is achteruitgang en dat kunnen veel organisaties zich niet permitteren.”

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1