Op SAP-technologie ontwikkelde vitaliteitsplatform Fitcoin zet voet aan wal in de VS

Fitcoin 1

 

Met beweging digitale munten verdienen, die je vervolgens kunt inwisselen voor gezonde beloningen. Het op SAP BTP ontwikkelde zakelijke vitaliteitsplatform Fitcoin stimuleert zo op een positieve manier lichamelijk en geestelijk welzijn. Die formule blijkt nu ook in de Verenigde Staten gehoor te vinden: moederbedrijf It’s My Life start samen met medeaandeelhouder en adviesbureau Xtra-Advice een pilot met UC Davis, onderdeel van de University of California.

Het concept van Fitcoin is slim en innovatief: gebruikers sparen via een app op hun smartphone digitale munten (Fitcoins). Die verdienen ze door te bewegen: lopen, fietsen of bijvoorbeeld via deelname aan speciale workshops en sportactiviteiten. De gespaarde Fitcoins kunnen gebruikers vervolgens inwisselen voor gezonde beloningen die ze zelf uitkiezen in de online Fitcoin-catalogus op hun smartphone.

Eigen keuze

De keuze aan beloningen is afhankelijk van wat iedere organisatie of community beschikbaar stelt en kan bestaan uit bijvoorbeeld een gezonde lunch of kaartjes voor het theater. Maar bijvoorbeeld ook een donatie aan een goed doel, of gezonde boodschappen, groente en fruit van de supermarkt.

Die eigen keuze is volgens Stef Oud, partner bij Xtra-Advice, een cruciale factor. “Veel vitaliteitsprogramma’s van organisaties hebben een vastomlijnd karakter dat niet iedereen aanspreekt. Fitcoin heeft dat niet. Je kiest er zelf voor of je überhaupt meedoet, en vervolgens ook hoe je jouw verdiende munten besteedt. Het initiatief en de keuze blijft dus volledig bij de gebruiker.”

Gezond lichaam, gezonde geest

Het platform heeft momenteel vooral in de Benelux voet aan de grond. Zo is Fitcoin momenteel in gebruik bij meer dan 200 organisaties, instellingen en gemeenten zoals bijvoorbeeld de Universiteit van Wageningen en bij Deloitte in Nederland. Maar ook de stichting Eindhoven Vitaal maakt gebruik van het platform, voor het stimuleren van beweging onder inwoners van een aandachtswijk.

De stap richting de Verenigde Staten was volgens Oud geen toeval. “Meerdere van onze partners wonen en werken in de VS. Twee daarvan, prof. Ron Mangun en prof. Tamara Swaab zijn als hoogleraar verbonden aan het Center for Mind & Brain, onderdeel van UC Davis. Zij onderzoeken de werking van het brein en de wisselwerking tussen lichaam en geest. Je kunt die twee zaken niet los van elkaar zien. Zo is er een duidelijke link tussen genoeg beweging en een gezonde geest. Mede vanuit die optiek waren zij geïnteresseerd in het platform.”

XtraAdvice start met een kleine pilot voor tien UC Davis-medewerkers om het concept goed neer te zetten. Lokaal werkt het bedrijf samen met SAP voor het uitrollen van de technische infrastructuur. Die uitrol zal gefaseerd verlopen. “Binnen een kwartaal willen we het aantal gebruikers opschalen naar 100 medewerkers. Dat moet na een jaar zijn uitgegroeid tot een brede ‘coverage’ onder medewerkers en studenten”, vertelt Oud.

Burn-outs bestrijden

Voor Xtra-Advice is de samenwerking met de universiteit ook een manier om nieuwe inzichten op te doen. Bijvoorbeeld over de relatie tussen het gebruik van Fitcoin en een daling van het ziekteverzuim in het algemeen en burn-outs in het bijzonder. Die laatste gaat naast veel menselijk leed gepaard met enorme kosten. Volgens het meest recente onderzoek van TNO op dit vlak zijn de kosten van aan stressgerelateerd verzuim opgelopen tot 3,1 miljard euro per jaar. Bijna de helft van de medewerkers gaf in dat onderzoek aan dat extra maatregelen op de werkvloer nodig zijn.

Xtra-Advice wil uit geanonimiseerde data met behulp van SAP Analytics Cloud aantonen in hoeverre Fitcoin een effectieve maatregel zou zijn. “We gaan in samenwerking met het Center for Mind & Brain onderzoeken wat het causale verband is tussen het gebruik van ons platform en het voorkomen van ziekteverzuim en burn-outs. Een aantoonbare correlatie is waardevol, want daarmee geven we organisaties een middel in handen om hier wat aan te doen.”
 
CSR-programma

Voor de universiteit is Fitcoin hoe dan ook een goede manier om invulling te geven aan zijn Corporate Social Responsibility-doelstellingen. Deelnemers kunnen dan hun Fitcoins besteden aan goede doelen die in de app zijn opgenomen. In Nederland werkt Fitcoin daarom ook al samen met organisaties als Spieren voor Spieren, War Child en de ouderenzorg.

Maar ook oplossingen in de strijd tegen overgewicht krijgen in de VS veel aandacht. Oud: “Zowel de staat Californië als de universiteit presenteren zich als vooruitstrevend en sportief. Sport is sowieso innig verweven met de Amerikaanse universiteitscultuur. Tegelijkertijd is overgewicht in de VS een groot probleem. Met Fitcoin kan de universiteit daar wat aan doen.”

Volgens hem is het platform zeker ook waardevol voor minder sportieve mensen. “Een deel van de Amerikaanse studenten sport heel intensief. Maar door ons laagdrempelige karakter hopen we ook juist die studenten en medewerkers te stimuleren die niet van zichzelf heel sportief zijn, of zelfs kampen met overgewicht. Voor hen kan Fitcoin echt het verschil maken.”

Naast alle standaard items in de  ‘beloningswinkel’ vult deze zich in eerste instantie ook vooral met sweaters, petjes en andere merchandise van de universiteit zelf. “Dat soort items zijn in de VS erg populair”, licht Oud toe. Volgens hem snijdt het mes bovendien aan twee kanten. “Die merchandise met het universiteitslogo werkt als stimulans voor Fitcoin-deelname, maar is natuurlijk ook promotiemateriaal. Daarnaast onderstreept het platform het innovatieve karakter van de universiteit. Dat heeft weer een aantrekkende werking op nieuwe studenten. Allemaal zaken die we op basis van deze eerste Fitcoin-pilot in de VS kunnen gaan bekijken.”