Onderzoek ServiceNow toont belangrijkste vaardigheden succesvolle CIO’s

slider1

De best presterende CIO’s richten zich meer op leiderschap, klantdoelen, werknemers en andere bedrijfsfuncties, dan op technologie. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van ServiceNow.

Een wereldwijd onderzoek onder 516 CIO’s, waarvan 328 uit Europa, uitgevoerd door Oxford Economics, brengt de belangrijkste vaardigheden van de moderne CIO in kaart. Jarenlang richtten CIO’s zich voornamelijk op IT, maar het onderzoek toont aan dat 63% van de CIO’s gelooft dat business- en leiderschapsvaardigheden belangrijker zijn dan technologische kennis - de meest succesvolle CIO’s zijn degenen die zichzelf als visionairs positioneren.

Een vijfde van de CIO’s die zegt te voldoen aan de belangrijkste CIO-vaardigheden, onderscheidt zich op drie punten van de rest:

  • Ze lopen voorop als het gaat om het digitaliseren van workflows
  • Ze hebben invloed in de boardroom
  • Ze hebben een externe focus op klanten

De best presterende CIO’s richten zich op strategie in plaats van processen en op het koppelen van IT-doelstellingen met bedrijfsdoelstellingen. Deze CIO’s rapporteren meer productiviteit, innovatie en klanttevredenheid binnen hun organisatie en hebben de beste relatie met andere leiders, in het bijzonder met de CEO en de chief human resources officer (CHRO).

De CIO’s zijn het erover eens dat samenwerkingen en teamoverstijgende projecten op directieniveau een belangrijk onderdeel zijn van hun rol:

  • 64% van de CIO’s is van mening dat ze andere directieleden moeten  onderwijzen over digitale technologieën
  • 69% zegt dat een samenwerking met de CEO om plannen te maken voor de organisatie, cruciaal is voor hun rol
  • 77% van de CIO’s zegt dat samenwerken met de CHRO rondom talentstrategieën een van hun belangrijkste verantwoordelijkheden is

Vanuit technologisch perspectief zijn de meest succesvolle CIO’s bezig met het automatiseren en integreren van werkprocessen, en het introduceren van digitale workflows om resultaten te verbeteren. Ze weten hoe belangrijk digitale workflows zijn voor het verbeteren van efficiëntie (80%), financiële prestaties (78%), productiviteit (78%), werknemersprestaties (76%) en innovatie (75%).

“Omdat technologie een cruciale succesfactor wordt voor bedrijven, zijn de verwachtingen van de CIO exponentieel gegroeid”, zegt Chris Pope, VP Innovation, ServiceNow. “In het verleden was de CIO de belangrijkste techneut binnen de organisatie, maar tegenwoordig zijn de meest succesvolle CIO’s de thought leaders, innovators en visionairs.”

“CIO’s hebben de mogelijkheid om het voortouw te nemen bij de transformatie van hun bedrijf. Het uitbouwen van invloed in de boardroom, de externe focus op medewerker- en klantervaringen en het veranderen van processen door het digitaliseren van workflows, zijn essentieel om goed te kunnen presteren.”

Meer over
Lees ook
'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1

'Retailermanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit'

'Retailermanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit'

Zetes heeft de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek onder 451 beslissers bij retailers in Europa. Daaruit blijkt dat de wensen van klanten leiden tot oplopende complexiteit, verspilling en kosten in de supply chains. Bedrijven noemen grotere flexibiliteit bij retourzendingen, snellere levering en realtime leveringsupdates als de belangrijkst1