Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Kaseya maakt de resultaten bekend van een onderzoek naar de IT-operaties bij middelgrote organisaties. Deze uitkomsten bieden handvatten voor IT-afdelingen om succesvoller te opereren.

WP_ITOperationsBenchmarkSurvey2015-251x300 In de studie wordt de aanpak van IT-afdelingen in snel- en langzamer groeiende ondernemingen bekeken. Daarbij vergeleek Kaseya de aanpak van de meer volwassen IT-afdelingen met die van minder volwassen afdelingen. De resultaten daarvan bieden inzicht in de aanpak van IT-afdelingen bij het beheren van complexe, bestaande technologieën en nieuwe cloudomgevingen, applicaties, mobiele devices en andere componenten.

Volgens het onderzoek bevindt 89 procent van de IT-afdelingen in middelgrote ondernemingen zich in het beginstadium van IT-volwassenheid. Zij richten zich op de dagelijkse beheertaken die veel tijd en handwerk kosten. De overige elf procent heeft een hoger niveau bereikt en profiteert daar sterk van.

Het onderzoek geeft ook aan wat IT-afdelingen kunnen doen om de effectiviteit van hun werk en dat van de business te vergroten tegen de achtergrond van de beperkte middelen die beschikbaar zijn. De resultaten wijzen erop dat het breder inzetten van automatisering van routinetaken, probleemvermijding en het volledig omarmen van cloudtechnologieën meer tijd oplevert voor strategische projecten. Dit bevordert de productiviteit van eindgebruikers en stimuleert het bedrijfssucces in de breedte.

Andere belangrijke uitkomsten van het onderzoek zijn:

  • Groter is niet beter. Het onderzoek leverde geen correlatie op tussen de grootte van een organisatie en de volwassenheid. Dat betekent dat bedrijven van iedere omvang kunnen profiteren van investeringen en in een meer volwassen IT-beheer.
  • Volwassen IT is te relateren aan meer omzetgroei. Van de bedrijven die meer dan tien procent omzetgroei boekten, had 36 procent de hoogste volwassenheidsniveaus bereikt tegen elf procent voor de totale populatie.
  • Twee derde van de bedrijven met de hoogste volwassenheidsniveaus werken met formele Service Level Agreements (SLA’s). Meer dan de helft van deze bedrijven stelt het voldoen aan de SLA’s verplicht.
  • IT-afdelingen met de hoogste volwassenheidsniveaus hebben een twee keer zo hoge kans dat zij zelf de IT-beslissingen nemen, in plaats van de CEO of CFO.

“De meeste IT-afdelingen in middelgrote bedrijven zijn van mening dat ze te weinig tijd hebben om te investeren in strategische projecten”, zegt Loren Jarrett, chief marketing officer bij Kaseya. “Ons onderzoek laat zien dat het omarmen van de processen van volwassen IT-afdelingen - waaronder het automatiseren van beheer, het standaardiseren en stroomlijnen van processen en de inzet van clouddiensten - bij bedrijven van iedere grootte zorgt voor het vrijmaken van tijd en middelen voor projecten die bijdragen aan een beter resultaat.”

 
Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1