Onderzoek: automatisering en introductie robots in bedrijven heeft potentieel van 900 miljard euro

Uit onderzoek in Europa en de Verenigde Staten door The Boston Consulting Group (BCG) blijkt dat het potentieel van het invoeren van Robotic Process Automation (RPA) in bedrijven geraamd wordt op zo’n 900 miljard euro, onder meer door een daling van 40% van bedrijfskosten.

RPA laat toe om taken zoals formulieren invullen, rekenbladen controleren, rapporten opmaken, en andere routinetaken te automatiseren. Dit gaat hierdoor sneller en heeft minder kans op fouten. RPA zorgt ook voor een algemene verhoging van de kwaliteit van het werk.

BCG-652x367

Een bijkomend effect is dat medewerkers die voordien een heel deel van hun tijd aan routinetaken spendeerden, door RPA 'bevrijd' worden om andere, meer intellectuele taken te doen die meer waarde toevoegen voor de organisatie.

Tot 20% meer tevreden klanten

BCG gelooft ook dat bedrijven meer omzet zullen genereren als ze RPA invoeren in hun organisatie. Een voorbeeld is het automatiseren van processen van de klantendienst, wat voor een snellere en betere service zorgt. Hierdoor stijgt de klanttevredenheid naar schatting met 10 à 20%, waardoor consumenten sneller geneigd zullen zijn opnieuw een aankoop te doen in te toekomst.

Het gaat ook om transparantie: de directie van bedrijven met sterk geautomatiseerde processen heeft vaak real-time en accuraat inzicht in de cijfers van hun afdelingen. Hierdoor kunnen ze sneller en beter beslissingen of koerswijzigingen doorvoeren, en zo kansen ten volle benutten om de groei van het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Zo kan dankzij RPA 30 à 40% sneller gerekruteerd worden, 50 à 75% sneller gerapporteerd worden, dalen leverancierskosten met 5 à 20% en worden facturen 2 tot 4 dagen sneller betaald.

Slechts 1 op de 5 bedrijven is al aan het automatiseren

Maar, geeft BCG ook aan, volgens eerder onderzoek ligt slechts 1 op de 5 bedrijven al op kruissnelheid met hun automatisering. Dat komt omdat veel bedrijven niet de juiste kennis hebben, of RPA slechts te beperkt invoeren (bijvoorbeeld slechts in één afdeling of op één locatie).

Ondanks de duidelijke voordelen van het doorvoeren van RPA, is er dus nog werk aan de winkel voor bedrijven om in te zien dat automatisering heel wat voordelen biedt.

Meer over
Lees ook
Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Waar klanten nu hoofdzakelijk vanuit persoonlijk contact met hun accountant inzicht krijgen in hun financiële situatie, verwachten accountants- en administratiekantoren dat dit over drie jaar vooral gebeurt via (cloud)software. Dat is een van de uitkomsten van het Exact-onderzoek naar de rol van de accountant in Nederland. Op dit moment krijgt mee1

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf medewerkers worden niet gecompenseerd door hun werkgever voor klachten aan het houding- en bewegingsapparaat door slechte ergonomische omstandigheden op het werk, thuis of op de flexplek, ook wel werkgerelateerde ergonomische klachten, zo blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Noties in opdracht van Fellowes. Dit terwijl1

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Kaseya maakt de resultaten bekend van een onderzoek naar de IT-operaties bij middelgrote organisaties. Deze uitkomsten bieden handvatten voor IT-afdelingen om succesvoller te opereren. In de studie wordt de aanpak van IT-afdelingen in snel- en langzamer groeiende ondernemingen bekeken. Daarbij vergeleek Kaseya de aanpak van de meer volwassen IT-af1