Onderzoek: automatisering en introductie robots in bedrijven heeft potentieel van 900 miljard euro

Uit onderzoek in Europa en de Verenigde Staten door The Boston Consulting Group (BCG) blijkt dat het potentieel van het invoeren van Robotic Process Automation (RPA) in bedrijven geraamd wordt op zo’n 900 miljard euro, onder meer door een daling van 40% van bedrijfskosten.

RPA laat toe om taken zoals formulieren invullen, rekenbladen controleren, rapporten opmaken, en andere routinetaken te automatiseren. Dit gaat hierdoor sneller en heeft minder kans op fouten. RPA zorgt ook voor een algemene verhoging van de kwaliteit van het werk.

BCG-652x367

Een bijkomend effect is dat medewerkers die voordien een heel deel van hun tijd aan routinetaken spendeerden, door RPA 'bevrijd' worden om andere, meer intellectuele taken te doen die meer waarde toevoegen voor de organisatie.

Tot 20% meer tevreden klanten

BCG gelooft ook dat bedrijven meer omzet zullen genereren als ze RPA invoeren in hun organisatie. Een voorbeeld is het automatiseren van processen van de klantendienst, wat voor een snellere en betere service zorgt. Hierdoor stijgt de klanttevredenheid naar schatting met 10 à 20%, waardoor consumenten sneller geneigd zullen zijn opnieuw een aankoop te doen in te toekomst.

Het gaat ook om transparantie: de directie van bedrijven met sterk geautomatiseerde processen heeft vaak real-time en accuraat inzicht in de cijfers van hun afdelingen. Hierdoor kunnen ze sneller en beter beslissingen of koerswijzigingen doorvoeren, en zo kansen ten volle benutten om de groei van het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Zo kan dankzij RPA 30 à 40% sneller gerekruteerd worden, 50 à 75% sneller gerapporteerd worden, dalen leverancierskosten met 5 à 20% en worden facturen 2 tot 4 dagen sneller betaald.

Slechts 1 op de 5 bedrijven is al aan het automatiseren

Maar, geeft BCG ook aan, volgens eerder onderzoek ligt slechts 1 op de 5 bedrijven al op kruissnelheid met hun automatisering. Dat komt omdat veel bedrijven niet de juiste kennis hebben, of RPA slechts te beperkt invoeren (bijvoorbeeld slechts in één afdeling of op één locatie).

Ondanks de duidelijke voordelen van het doorvoeren van RPA, is er dus nog werk aan de winkel voor bedrijven om in te zien dat automatisering heel wat voordelen biedt.

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1