Next-generation digitale technologie en applicaties voor de Tour de France

tour de france

Dimension Data en de Amaury Sport Organisation (A.S.O.) kondigen grote verbeteringen aan voor het big data fietsanalyseplatform dat realtime informatie levert aan kijkers, commentatoren en wielrenploegen tijdens de Tour de France 2016.

De belangrijkste innovatie is Race Center, een webgebaseerde applicatie gehost op het cloudplatform van Dimension Data en ontwikkeld in samenwerking met de A.S.O. De applicatie combineert livekoersdata, -video, -foto’s, -social-mediaberichten en -commentaar dat – samen met een nieuwe live-tracking-website – zorgt voor een meeslepende digitale ervaring die verder gaat dan het tv-verslag van de koers.

Race Center is vanaf nu de digitale hub van de A.S.O. voor de Tour de France. De live-tracking-website is het resultaat van de evolutie die de realtime big data collectie-, analyse- en digitale platformen van Dimension Data het afgelopen jaar hebben doorgemaakt.

Kijkers krijgen dit jaar een vele malen rijkere en nog accuratere informatie over ieder van de 198 deelnemers in 22 ploegen, waaronder informatie over snelheid, de afstand tussen wielrenners, de samenstelling van de diverse pelotons, windsnelheid en -richting, en de weersomstandigheden.

Veel van de nieuwe technologieën die vorig jaar zijn getest, zijn nu klaar voor gebruik. Ze bevatten diverse belangrijke verbeteringen over het gehele spectrum. Dit jaar hebben de onder het zadel van elke fiets bevestigde sensors een tien keer zo groot bereik. Deze sensors zorgen voor het doorgeven van live data. Dat betekent veel minder uitval en ‘gaten’ in de data, en dus een nog betere, continue communicatie tijdens de koers.

De big data truck van Dimension Data heeft ook een upgrade gekregen. Zo biedt die nog meer ruimte voor de teams verantwoordelijk voor de grafische weergave op televisie, koerscoördinatie, datavastlegging en analytics. Samen leveren ze de end-to-end dataoplossing tijdens de Tour de France 2016. Dit is een van de grootste wijzigingen ten opzichte van vorig jaar, toen elk team afzonderlijk werkte. Het past bij het samenwerkings- en data-integratiethema van dit jaar, dat mogelijk is gemaakt dankzij de doorontwikkeling van de gebruikte technologieën.

Adam Foster, Dimension Data’s Group Executive, Sports Practice: “De verbeteringen aan de oplossingen van dit jaar betekenen, dat we nog rijkere en interessantere verhalen kunnen vertellen op basis van wat er op elk moment gebeurt. Dit biedt kijkers, de media, wielerfans en commentatoren diepere inzichten in aspecten die tot op de dag van vandaag verborgen bleven. Dit jaar werken we met een veel breder palet aan informatie, wat meer betekenis en context geeft aan koersdata, routes, wielrenners en de weersomstandigheden. Wat bijzonder is aan dit jaar, is dat al deze informatie direct aan de A.S.O. wordt geleverd via één digitaal platform. Dit maakt de datakwaliteit voor de kijkers nog waardevoller. Bovendien past het bij een jongere generatie kijkers die gewend is met de gehele wereld te communiceren via social media en livevideo.”

Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France, A.S.O., zegt dat in de editie van vorig jaar een ongeëvenaarde groei te zien was in het gebruik van de verschillende sociale kanalen. Dat vereiste dat de Tour de France deze technologieën omarmt en optimaal inzet voor de moderne kijker.

“De Tour de France is een van de grootste sportevenementen. Het is dan ook logisch om onze kijkers toegang te geven tot zoveel mogelijk kwalitatieve content, entertainment en analysemogelijkheden via de media die ze elke dag gebruiken”, zegt Prudhomme. “Samen met Dimension Data hebben we gewerkt aan nieuwe manieren om tegemoet te komen aan onze miljarden kijkers. We zijn dan ook zeer blij om het resultaat van ons werk in Race Center te kunnen laten zien.”

“Het toegang hebben tot diverse realtime video-, social-media- en livekoersinformatiebronnen vanuit een responsieve en intuïtieve interface zal de kwaliteit van Tour de France-verslaglegging flink verbeteren. Het zal onmisbaar zijn tijdens het grootste livetelevisie-evenement ter wereld”, voegt Prudhomme toe.

Meer over
Lees ook
Over het hoe en waarom van Data Integriteit

Over het hoe en waarom van Data Integriteit

De hoeveelheid data die in organisaties omgaat is de laatste jaren enorm toegenomen en dat zal alleen maar groeien. Steeds meer bedrijven zien de toegevoegde waarde van al die data in. Ze gaan aan de slag met Big Data en Business Intelligence tools om meer inzicht te krijgen in hun bedrijfsvoering.

Toekomstgerichte technologieën en de impact op mobiel personeel en hun apparatuur

Toekomstgerichte technologieën en de impact op mobiel personeel en hun apparatuur

Big data, Internet of Things (IoT) en sensoren zijn de technologische trends die de komende twaalf maanden de grootste impact zullen hebben op mobiele werknemers. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Panasonic onder inkopers van mobiele technologie.  Op de vraag naar de meest relevante technologische trends die invloed hebben op het gebruik van1

'Verminderen van IT-uitgaven maakt investeringen in digitale transformatie mogelijk'

'Verminderen van IT-uitgaven maakt investeringen in digitale transformatie mogelijk'

"Het verminderen van IT-uitgaven is een kwestie van discipline. Dat dienen organisaties zich te realiseren. Het niet opletten voor IT-kostenefficiëntie kan nooit worden gerechtvaardigd. De besparingen die het oplevert, kunnen vervolgens weer in digitale transformaties worden gestoken." Dat stelt Erik Beulen, hoogleraar Information Management1