Nederlanders steeds meer online via smartphone

sidn-trends-in-internet-201

De tijd die we online doorbrengen verschuift steeds meer naar mobiel internet. Vooral de online tijd op de smartphone is sterk toegenomen ten opzichte van 2014. Twee jaar geleden was dat nog 29 uur per maand. Inmiddels zijn we gemiddeld 40 uur per maand online via onze smartphone. Voornaamste oorzaak van deze stijging is intensiever gebruik van een kleiner aantal apps bij alle leeftijdsgroepen. Dus zowel jongeren als 65-plussers. Dat blijkt uit het onderzoek Trends in internetgebruik 2016 dat SIDN vandaag publiceert tijdens het Jaarcongres ECP.

Het aantal respondenten van het onderzoek met een smartphone is de laatste twee jaar sterk gegroeid. Had in 2014 68% van hen een smartphone met internettoegang, inmiddels is dat 82%. Oudere consumenten nemen de grootste groei voor hun rekening. Zo steeg het aantal 65-plussers met een smartphone van 33% naar 55%. De penetratie van tablets steeg in dezelfde periode nauwelijks.

Google en Facebook versterken hun positie

Online brengen internetgebruikers steeds meer tijd door op mobiele devices en dan vooral via apps. Zij bezoeken wel steeds minder verschillende apps. Facebook en Google domineren nog meer dan voorheen de top-10 van apps. Met de overname van WhatsApp en de opkomst van Messenger heeft Facebook zijn positie op het scherm van de gebruiker verder verstevigd. Google volgt met Maps, YouTube en Gmail. Pas op plek tien zien we de eerste aanbieder van ‘eigen bodem': Marktplaats (overigens een dochter van het Amerikaanse Ebay).

Bedrijven positiever over online activiteiten

Bedrijven zijn positiever over hun online vooruitzichten dan in 2014. Ze hebben meer plannen om nieuwe websites te realiseren en voorzien een groei van hun domeinnamenportfolio. Ook verwachten ze dat het belang van alle online middelen, zoals social media, apps en campagnesites in de komende jaren verder toeneemt.

Jongeren willen geen e-mail meer

Onder jongeren stijgt de vraag naar domeinnamen voor zakelijk gebruik (inclusief zzp'ers). 50% overweegt om die reden een domeinnaam te registreren. E-mail is bij hen volledig uit de gratie: slechts 6% van de jongeren ziet dit als een reden om een domeinnaam te registreren. Ouderen (ook 65+) overwegen domeinnaamregistratie juist vaker dan in 2014 voor een eigen e-mailadres.

.nl onverminderd populair

Bij zowel jongeren als ouderen gaat de voorkeur daarbij nog steeds uit naar een .nl-domeinnaam. Ook bedrijven kiezen bij voorkeur voor een .nl-domeinnaam. Van alle extensies scoort .nl ook nog steeds het hoogst op het onderdeel betrouwbaarheid: 82%, tegenover 76% in 2014. De extensie .com is een goede tweede: 74%, tegenover 71% in 2014.

Vierde onderzoek naar trends in internetgebruik

Afgelopen maanden heeft SIDN met onderzoeksbureau GfK voor de vierde keer de trends in internetgebruik onderzocht. Voor dit onderzoek zijn ruim 4.000 consumenten en 800 bedrijven ondervraagd. Ook zijn 68 miljoen gebruiksrecords van internetgebruikers in het GfK Crossmedia Link / DAM panel geanalyseerd. Daarmee is het een van de breedste onderzoeken op dit gebied in Nederland.

Meer over
Lees ook
Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Meer dan de helft van generatie Z (55 procent) en de millennials (56 procent) geeft ondanks de afleiding die erbij komt kijken de voorkeur aan een open kantooromgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Future Workplace, uitgevoerd in opdracht van unified communications-bedrijf Plantronics. De resultaten laten zien hoe de vier moderne werkend1

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1